تاریخ امروز27 مهر 1403
بوی بد یخچال

با یخچال بد بو چه کار کنیم؟

بوی بد یخچال ممکن است یک مسئله آزار دهنده برای اکثر افراد باشد. دلایل متفاوتی به منظور ایجاد بوی بد در یخچال وجود دارد که قبل از هر چیز باید علت آن را جویا شد. اگر هنگامی که درب یخچال باز می‌شود، بوی بدی را احساس می‌کنید و یا مواد غذایی موجود در یخچال بوی نامطلوبی را به خود جذب کرده‌اند؛ باید به فکر رفع این معضل باشید. راهکارهای متفاوتی به منظور از بین بردن این رایحه‌ی نامطلوب وجود خواهد داشت که در ادامه برخی از این موارد را برای شما معرفی خواهیم کرد.‌

 

علت بوی بد یخچال چیست؟

ممکن است یخچال شما به دلایل متفاوتی، بوی نامطلوبی را بگیرد. مهمترین دلایل این بوی بد عبارتند از:

 

وجود غذای فاسد

یکی از مهمترین دلایل بوی بد در یخچال، وجود غذاهای نگهداری شده به مدت زیاد است. در صورتی که مواد غذایی بیشتر از 3 روز در یخچال باقی بماند؛ احتمال فاسد شدن آن بالا می‌رود و باعث ایجاد بوی نامطلوب در یخچال می‌شود.

 

ریخته شدن و پخش مواد غذایی در یخچال

برای اکثر ما پیش آمده که هنگام جا به جایی برخی خوراکی‌ها، به بعضی از لکه‎های غذایی در طبقات یخچال پی برده‌ایم. لکه‌هایی که از برخی ظروف ریخته است و ما متوجه آن نشده‌ایم؛ ممکن است این مواد در یخچال باعث ایجاد بوی بد شوند مثل مواد غذایی چرب و  مایعاتی مانند شیر. بنابراین در صورت مشاهده، سریعا آن را تمیز کنید. همچنین برخی غذاها و نوشیدنی‌ها هستند که به تنهایی بوی بدی را ایجاد خواهند کرد، به همین منظور حتما آنها را در ظروف در بسته قرار دهید.

بوی بد یخچال

باز نشدن درب یخچال

اگر به مدت طولانی از یخچالی استفاده نکنید؛ به ایرادها، مشکلات فنی و همچنین غذاهای فاسد درون آن پی نخواهید برد. برای مثال برخی افراد هنگامی که از سفر طولانی مدت بازمی‌گردند، متوجه قطعی برق آن خواهند شد.


چگونه کمد لباس را مرتب کنیم؟

تمیز نکردن محیط یخچال

یکی دیگر از علت‌های بوی بد یخچال ، تمیز و نظافت نکردن محیط آن به مدت طولانی است. جدا از این مسئله که یخچال شما مربوط به چه برندی است، باید هر ماه دوبار تمام محیط داخلی آن را نظافت کنید و طبقات آن را بشویید، و سپس مواد غذایی فاسد را خارج کنید.

بوی بد یخچال

نشت آب در یخچال

در برخی مواقع، از لوله‌ها یا محیط داخلی یخچال آب نشت می‌کند؛ که ممکن است موجب ایجاد بوی بد در یخچال بشود. بنابراین علت نشتی آن را پیدا کنید تا از ایجاد بوی نامطلوب جلوگیری نمایید.

 

بوی بد خود یخچال

اگر مطمئن هستید هیچ کدام از مراحل فوق، دلیل ایجاد بوی بد در یخچال نیست؛ به احتمال زیاد مشکل از جنس به کار رفته در خود یخچال است. از آن جهت که محیط داخلی یخچال از پلاستیک ساخته شده و پلاستیک بوی بد را به خود جذب می‌کند، می‌تواند علت اصلی ایجاد بوی نامطلوب در آن باشد.

 

چند روش کاربردی به منظور رفع بوی بد در یخچال!

روش‌هایی برای رفع بوی نامطلوب یخچال وجود دارد که در ادامه برخی از موارد را به شما معرفی خواهیم کرد:

 

قهوه

اگر به دنبال یک راه سریعتر هستید؛ مقداری قهوه را در یک فنجان بریزید و درون یخچال قرار دهید. قهوه بعد از 24 تا 48 ساعت به راحتی بوی نامطلوب را به خود جذب خواهد کرد.


بهترین روش‌های رنگ کردن خانه را در روژه مگ بخوانید.

جوش شیرین

می‌توانید درون یک ظرف جوش شیرین بریزید و درب آن را باز بگذارید و سپس درون یخچال قرار دهید. همچنین بعد از تمیز کردن یخچال، جوش شیرین را درون یک سینی بریزید تا سریعتر بوی نامطلوب را به خود جذب کند. برای از بین بردن بو‌های تندتر می‌توانید مقداری وانیل را به جوش شیرین اضافه کنید.

بوی بد یخچال

سیب زمینی کمک به رفع بوی بد یخچال

یک عدد سیب زمینی پوست کنده را درون یخچال به مدت 2 تا 3 روز قرار دهید. می‌توانید از این روش تا زمانی که بوی بد، کاملا از یخچال برود، استفاده کنید.

 

لیمو

یک لیمو را از وسط نصف کنید و آن درون کاسه در یخچال قرار دهید. لیمو یکی دیگر از روش‌هایی است که بوی نامطلوب را از بین می‌برد. البته توجه داشته باشید اگر می‌خواهید به مدت طولانی‌تری آن را در یخچال قرار دهید؛ باید بعد از مدتی آن را تعویض کنید.

بوی بد یخچال

وانیل

قرار دادن یک ظرف کوچک از وانیل درون یخچال، به مدت 24 ساعت تمام بوهای نامطلوب، تند و زننده را از بین می‌برد.

 

زغال کمک به رفع بوی بد یخچال

تکه‌ای از زغال را درون پارچه‌ای توری بپیچید و در گوشه‌ یخچال آویزان کنید. در این صورت دمای داخلی یخچال را بر روی کمترین حالت قرار دهید و درب را ببندید. بعد از گذشت چند روز، مشاهده خواهید کرد که بوی بد و نامطلوب آن، از بین رفته است.

بوی بد یخچال

راهکارهایی برای پیشگیری از ایجاد بوی بد در یخچال

  • سعی کنید غذاها را بیش از 3 روز در یخچال نگه ندارید. زیرا بعد از مدتی مواد غذایی فاسد خواهند شد.
  • یخچال خود را هر دو هفته یکبار به طور کلی نظافت کنید؛ تا غذاهای فاسد و موادی که بر روی طبقات آن ریخته شده و شما متوجه آن نشدید، را تمیز کنید.
  • غذاهای و نوشیدنی‌هایی که بوی تند و زننده‌ای دارند را درون یک ظرف در بسته قرار دهید.
  • مواد غذایی را طوری بچینید که سرما به تمام نقاط یخچال برسد. این کار از فاسد شدن زود هنگام خوراکی‌ها جلوگیری خواهد کرد.
  • قفسه‌های جا میوه‌ای را دائما تمیز کنید تا هنگامی که میوه‌های جدید را به آن اضافه می‌کنید بر روی کپک یا فساد حاصل از میوه‌های قبلی قرار نگیرد تا طول عمر بیشتری داشته باشد.
  • اگر به سفری طولانی مدت می‌روید؛ بهتر است برای پیشگیری از ایجاد بوی بد یخچال ، تمام مواد غذایی قابل فاسد شدن را از آن خارج کرده و دقت کنید که یخچال مشکل فنی نداشته باشد.
  • به منظور جلوگیری از فاسد شدن سبزیجات آن را به صورت مرطوب و به هم چسبیده در یخچال قرار ندهید. ابتدا بگذارید کاملا خشک شوند؛ سپس در درون پارچه بپیچید و در یخچال نگهداری کنید.
  • شیارها و لاستیک‌های درب یخچال را حتما تمیز نگه دارید.
  • اگر مواد غذایی دارید که به سرعت فاسد می‌شود؛ حتما آن را در فریزر قرار دهید.
  • دیواره و قفسه‌های یخچال را با محلول سرکه و آب یا جوش شیرین با آب گرم شست و شو دهید.
  • اگر یخچال مدتی خاموش شده است و بوی نامطلوبی دارد؛ برای تمیز کردن کلی، ابتدا آن را از برق بکشید.

 

نتیجه گیری

اگر بوی بد یخچال شما بسیار زننده است و بر روی تمام مواد غذایی‌تان تاثیر بدی گذاشته، پیشنهاد می‌کنیم تمام نقاط یخچال را تمیز کنید، مواد غذایی فاسد را دور بریزید و از روش‌های رایج نام برده شده استفاده نمایید. امیدواریم این مقاله به رفع بوی نامطلوب یخچالتان کمک کرده باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.