تاریخ امروز12 اردیبهشت 1403
رژیم بنتینگ

رژیم بنتینگ مضر است یا مفید؟

مقاله ای که امروز قصد داریم برای شما مورد بررسی قرار دهیم در مورد مزایا و معایب رژیم بنتینگ است، اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید.

امروزه پیروی از رژیم در وعده های غذایی به یکی از فاکتورهای اساسی زندگی افراد تبدیل شده است. رژیم های مختلفی وجود دارند که هر شخص با توجه به شرایطی که دارد اقدام به انتخاب خواهد شد. مسلما صحبت درباره ی همه ی آن ها در این مقاله نمی گنجد. در نتیجه تنها به رژیم بنتینگ می پردازیم، در ادامه هر آن چه باید در این باره بدانید را به شما خواهیم گفت.

 

رژیم بنتینگ چگونه رژیمی است؟

پیش از این که بخواهیم به سراغ مزایا و معایب این رژیم برویم؛ بهتر است مختصر توضیحی راجع به خود رژیم داشته باشیم تا آن دسته از عزیزانی که در این باره اطلاعات کافی ندارند، به خوبی با آن آشنا شوند.

رژیم بنتینگ عملکردی مشابه با رژیم های کتوژنیک، اتکینز و پالئو دارد. از این نظر که باید میزان کربوهیدرات دریافتی بدن بسیار کاهش یابد. کالری مورد نیاز بدن نیز باید از طریق چربی ها تامین شود. در این رژیم مهم ترین عاملی که باعث کاهش وزن می شود فرآیند کتوز است. زمانی که بدن کربوهیدراتی دریافت نمی کند به اصطلاح کتوز اتفاق می افتد. در این حالت بدن برای این که انرژی روزانه خود را تامین کند؛ به سوزاندن چربی ها مشغول خواهد شد. در این رژیم می توان پروتئین بیشتری دریافت کرد. در حالی که رژیم های مشابه این چنین نیستند.


رژیم کتوژنیک چیست؟


رژیم بنتینگ

در رژیم بنتینگ کدام خوراکی ها مجاز هستند؟

در هر رژیم، یکسری مواد غذایی آزاد است که می توان از آن ها به طور روزانه استفاده کرد. در واقع، برخی خوراکی‌ها در این رژیم جای دارند که مصرف آنها می تواند در کاهش وزن فرد اثر گذار باشد. مواد غذایی که برای این رژیم مجاز هستند به شرح زیر است:

  • سبزیجات برگدار و سایر سبزیجاتی مثل گل کلم، فلفل، گوجه و بادمجان
  • تمامی گوشت ها
  • چربی هایی مثل پنیر خامه ای، کره، روغن زیتون، چربی های حیوانی و دانه ها، لازم به ذکر است که بیشتر غذاهایی که در طول روز می خورید از این دسته باشد.
  • از دیگر مواد غذایی مجاز می توان به آجیل ها، لبنیاتی مانند شیر و پنیر پرچرب، چای، قهوه، انواع عدس، میوه هایی مثل توت، سیب، موز و کیوی اشاره کرد.

کدام مواد خوراکی را نمی توان در رژیم بنتیگ مصرف کرد؟

برخی مواد خوراکی که نباید در این رژیم مصرف شود؛ بدین شرح است:

  • اسموتی میوه یا ماست، آب سبزیجات، خرما، شکلات تلخ، غلات بدون گلوتن، غلاتی مثل گندم سیاه، جو، کیونو، بلغور جو دوسر، انواع برنج، آردهایی مثل آرد ذرت و آرد بادام
  • فست فودها، غذاها و خوراکی هایی که با گلوتن درست شده اند؛ مثل نان ها، چاودار، جوانه گندم، محصولات کارخانه ای که استفاده از غلات تهیه شده اند، چربی هایی مثل بذر صنعتی و روغن نباتی، اسپری کره، روغن کلزا، روغن پنبه دانه، روغن ذرت، مارگارین، روغن آفتابگردان و روغن گلرنگ

 

رژیم بنتینگ چه معایب و مزایایی به همراه دارد؟

نمی توان گفت که رژیم ها هیچ معایبی ندارند. زیرا مصرف برخی از مواد خوراکی که نیاز روزانه بدن هستند از انسان سلب خواهد شد. رژیم بنتینگ نیز از این قاعده مستثنا نبوده و معایبی را به همراه دارد، از جلمه این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با شروع این رژیم انرژی بدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
  • عملکرد حافظه به نسبت قبل، تا حدودی کم می شود.
  • اشتهای شخص بیشتر خواهد شد.
  • از دیگر عوارض رژیم بنتینگ می توان به مشکلات خواب اشاره کرد.
  • مشکلات گوارشی مثل هضم نامناسب به وجود می آید.
  • مواد معدنی و حتی سطح آب بدن کاهش پیدا خواهد کرد.

اما این رژیم تنها معایب ندارد. بلکه مزیت هایی نیز به همراه دارد که بدین شرح است:

  • مهم ترین و اصلی ترین مزیتی که این رژیم به همراه دارد کاهش چربی های بدن خصوصا در ناحیه شکم و ران است.
  • استپ وزنی که توسط رژیم های دیگر در طولانی مدت به وجود آمده است، می توان با استفاده از این رژیم برطرف کرد.
  • با رعایت رژیم بنتینگ می توانید تمامی سمومی که در بدن شما انباشته شده است را دفع کنید.
  • رژیم بنتینگ به شما کمک می کند تا کبد خود را پاکسازی کنید.
  • با پاکسازی کبد خود می توانید به پوست شاداب تری برسید. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل برای کبد آثار آن در پوست مشهود خواهد بود.

  • فواید بی‌نظیر عناب برای بدن


رژیم بنتینگ

آیا تمام افراد می توانند رژیم بنتینگ را دریافت کنند؟

مسلما خیر! به این خاطر که این رژیم مانند تمامی رژیم ها محدودیت های خاص خود را دارد. در نتیجه برای همه مناسب نیست. از جمله اشخاصی که می توانند این رژیم را دریافت کنند شامل کسانی که مشکل سندروم متابولیک، فشار خون بالا یا پایین، افراد دیابتی، اضافه وزن بسیار زیاد، افراد دیابتی نوع 2 و… است. با این حال این رژیم همچنان بیشترین تاثیر را روی افراد با اضافه وزن بالا دارد. در نتیجه اگر تنها چند کیلو اضافه وزن دارید؛ بهتر است از این رژیم استفاده نکنید. چرا که ممکن است مشکلاتی را برای شما به وجود آورد. در واقع این رژیم بیشتر مناسب افرادی است که اضافه وزن شدیدی دارند.

به طور کلی اگر قصد دارید این رژیم را دریافت کنید؛ بهتر است پیش از هر کار به پزشک مراجعه کرده و در این باره با او مشورت کنید. پزشک بر اساس نظر شما ممکن است اقدام به انجام یکسری آزمایشات کند تا از سلامت شما و عدم وجود مشکل برای رژیم اطلاع یابد.

 

نتیجه گیری

اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید؛ می دانید که رژیم بنتینگ هم مانند بسیاری از رژیم ها شرایط خاص خود را دارد. به همین دلیل همه ی افراد نمی توانند آن را دریافت کنند. با این حال اگر شخصی اضافه وزن بسیاری داشته باشد و از آن طرف از شرایط مناسبی نیز برخوردار نباشد، به راحتی و با استفاده از این رژیم می تواند به کاهش وزن خود کمک کند. توصیه می شود پیش از هر کار با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.