تاریخ امروز7 مهر 1403
بایدها و نبایدهای بارداری

در دوران بارداری چی بخوریم؟

بارداری یکی از مهم ترین دوران در زندگی هر زن به شمار می رود. از همین رو باید بهترین شرایط و تغذیه برای آن ها فراهم شود. هر خوراکی که مادر مصرف کند به طور مستقیم روی سلامتی جنین تاثیر خواهد داشت. بسیاری از مادران نمی دانند که باید در این دوران چه غذاهایی مصرف کنند یا از چه رژیم غذایی پیروی کنند. در این مقاله قصد داریم در خصوص تغذیه دوران بارداری برای شما توضیح دهیم، پس ادامه ی مطالب را از دست ندهید.

 

چرا تغذیه دوران بارداری اهمیت دارد؟

از روز اولی که جنین تشکیل می شود تا زمانی که به دنیا می آید؛ زندگی اش بسته به این است که مادر در این دوران چه چیزهایی مصرف می کند. درصورتی که ویتامین های ضروری و مواد مغذی به میزان لازم به بدن مادر نرسد، این احتمال بسیار زیاد است که جنین در آینده دچار یکسری مشکلات خاص شود. برخی ها بر این باورند که مادر باید دو برابر حالت عادی و اشتهای طبیعی خود غذا بخورد. در حالی که این یک باور غلط است، بلکه او باید در دوران بارداری تمام منابع غذایی مفید را به بدن و به میزان لازم برساند. به شکلی که در طول هفته تمامی گروه های غذایی را در برنامه خود بگنجاند.

 

تغذیه دوران بارداری باید به چه صورت باشد؟

تمامی خانم های باردار به استثنا مواردی که به برخی از بیماری ها مبتلا هستند و برای برخی از غذاها پرهیز دارند، باید از تمامی گروه های غذایی که شامل موارد زیر است استفاده کنند:

  • نان، غلات و حبوبات
  • سبزیجات
  • میوه ها
  • گوشت مرغ، ماهی و تخم مرغ
  • شیر، ماست و پنیر

در واقع اگر ماده ای در بدن کم باشد؛ از بدن مادر جذب شده و از طریق بند ناف به جنین می رسد. پس هر اندازه که جنین ممکن است در آینده به علت تغذیه ناسالم دچار مشکل شود مادر نیز به همان اندازه در خطر خواهد بود.

تغذیه در دوران بارداری

ماه اول

در ماه اول بارداری قلب کودک شکل می گیرد؛ پس باید مواد غذایی مصرف کرد که خون رسانی بیشتری دارند. به طور مثال انار می تواند بهترین منبع برای خون رسانی باشد. در صورتی که فصل انار نیست می توانید خوراکی های دیگر را جایگزین کنید.

خرما نیز که دارای قند طبیعی است برای سوخت و ساز مغز بسیار موثر است. بهتر است پیش از خواب شیر همراه با خرما یا پنیر را همراه با گردو میل شود. در این ماه مصرف نخود، انجیر و مغزها به صورت خام، سبزیجات تازه و غذاهای فیبر دار برای پیشگیری از یبوست توصیه می شود.

 

تغذیه دوران بارداری در ماه دوم

در این ماه چهره جنین تشکیل می شود. پس می توان گفت غذاها یا خوراکی هایی که در این ماه مصرف می شود تاثیر مستقیمی روی زیبایی او خواهد داشت. به توصیه کارشناسان تغذیه مادران باردار در ماه دوم بارداری بهتر است از بادام خصوصا به صورت پودر شده، همراه با شربت عسل و به صورت معجون میل کنند. این معجون کلسیم سازی را نیز به همراه دارد؛ یعنی باعث پرشدن مغز استخوان می شود. علاوه بر آن خون تازه را به استخوان ها می رساند.

 

ماه سوم

تارهای صوتی و اعضا حسی در ماه سوم شکل می گیرد. در این ماه بهتر است ویتامین E بیشتری به بدن برسد، گندم سرشار از این ویتامین است، می توان آن را به صورت جوانه یا در حلیم استفاده کرد. جالب است بدانید که ویتامین E می تواند در زیبایی چهره تاثیر به سزایی داشته باشد. برای خون رسانی بیشتر از گوشت حیوانات نر به صورت کبابی استفاده کنید. چرا که منبع غنی از ویتامین ب نیز محسوب می شوند.


رزماری و خواص بی شمار آن


 

تغذیه دوران بارداری در ماه چهارم

در ماه چهارم موهای کودک شروع به رویش می کند. متخصصان تغذیه معتقدند که بهتر است برای صبحانه سیب درختی، انار و عسل مصرف شود. می توان در طول روز 2 عدد انجیر نیز استفاده کنید، انجیر ترکیبات خون ساز دارد.

تغذیه در دوران بارداری

ماه پنجم

حرکت های جنین از ماه پنجم شروع می شود. مصرف تخم مرغ در این ماه به دلیل داشتن ویتامین B12 توصیه می شود. ویتامین B12 به عنوان داروی اعصاب شناخته می شود.

 

تغذیه دوران بارداری در ماه ششم

مصرف انجیر و زیتون بعد از صبحانه در این ماه بسیار توصیه می شود. زیتون برای تقویت اعصاب بسیار مفید است. این دو ماده ی غذایی برای تقویت و فعالیت دقیق اعصاب تاثیر فراوانی دارد.

 

ماه هفتم

در ماه هفتم سیستم اعصاب فعالیت خود را آغاز می کند. در این ماه بهتر است برای صبحانه انار خورده شود و در طول روز نیز بادام استفاده شود. در صورتی که در فصل تابستان هستید خربزه گزینه خوبی محسوب می شود. زیرا طبع گرم و تری دارد که مصرف آن سبب زیبایی کودک می شود. جالب است بدانید با مصرف کدو حلوائی و مسمایی می توان کودک خوش خلقی داشت.

 

تغذیه دوران بارداری در ماه هشتم

ماه هشتم را به ماه زیبایی جنین می شناسند. مصرف خوراکی هایی همچون عسل، سرکه سیب (تنها یک بار در هفته) و انار شیرین در صبح توصیه می شود. عسل با دارا بودن از یکسری ویتامین های خاص، سبب هر چه زیباتر شدن چهره نوزاد، صاف شدن پوست آن و همچنین کاهش اضافه وزن فیزیولوژیک می شود. سرکه نیز طبعی گرم دارد که باعث بالا رفتن حرارت می شود. از دیگر خواص آن می توان به تقویت اعصاب اشاره کرد.

توصیه می شود از سرکه های موجود در بازار استفاده نکنید. چرا که ممکن است مواد شیمیایی و نگهدارنده داشته باشند. پس یا سرکه سیب خانگی استفاده کرده یا این که لیموترش تازه را همراه با شربت عسل میل کنید.

 

ماه نهم

در این ماه که کودک وزن می گیرد و مادر بیش از هر زمان دیگری اذیت می شود باید با توجه به طبع مادر برخی خوراکی ها را مجاز کرد، یا مصرف برخی از آن ها را بیشتر کرد. به طور مثال مادری که طبع سرد دارد بهتر است گوشت کباب شده شتر مصرف کند. مادری با طبع سرد و خشک از کباب ماهی استفاده کند، مصرف گوشت شتر برای مادران دموی برای از بین بردن سردی و خشکی نیز موثر است. توصیه می شود در ماه نهم بارداری شیر را همراه با خرما پیش از خواب مصرف کنید.

تغذیه در دوران بارداری

در دوران بارداری از چه غذاها و خوراکی هایی باید پرهیز کرد؟

همانطور که در دوران بارداری باید از یکسری غذاهای خاص مصرف کنید، از مصرف برخی غذاها و خوراکی ها نیز باید پرهیز نمایید. از جمله آن که به شدت توصیه می شود از مصرف آن ها خودداری کرد شامل موارد زیر است:

 

شیر خام، محصولات لبنی خام

شیرخام و هر محصول لبنی که به صورت خام وجود دارد را نباید مصرف کرد. زیرا ممکن است تب مالت داشته باشد. پس در صورتی که شیر خام خریداری کرده اید؛ حتما پیش از مصرف آن را به خوبی بجوشانید. از مصرف لبنیاتی که با استفاده از شیر خام تولید شده اند به شدت پرهیز کنید.

 

گوشت، ماهی و تخم مرغ

برخی از ماهی ها به فلزات سنگین مثل جیوه آلوده هستند؛ پس باید از مصرف ماهی های هالیبوت، ماهی تن و اره ماهی خودداری کرد. دیگر موارد منع مصرف غذاهای دریایی در خصوص آن دسته از آن هاست که به صورت نیمه خام مثل سوشی و صدف سرو می شوند. ماهی های دودی شده یا مرینیت شده در ترشی مثل ماهی آزاد دودی و لاکس در دوران بارداری توصیه نمی شود. به طور کلی هر نوع گوشت یا تخم مرغ نیم پز شده نباید در دوران بارداری استفاده شود.

 

نوشیدنی ها

نوشیدنی های الکی از دیگر موارد منع مصرف در دوران بارداری است. بر اساس مطالعات انجام شده مصرف الکل در این برهه زمانی می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. در برخی از شیرینی ها، سس و حتی غذاها نیز از الکل استفاده می شود؛ پس بهتر است از مواردی که قرار است مصرف کنید اطمینان داشته باشید.


دلیل پرخوری قبل از پریودی چیست؟


 

داروها

مصرف هر گونه دارو حتی داروهایی که می توان در حالت عادی بدون تجویز پزشک مصرف کرد در این دوران به هیچ عنوان جایز نیست. زیرا برای جنین خطرات زیادی را به همراه دارد. در صورتی که به بیماری خاصی مبتلا هستید که به طور روزانه به مصرف دارو نیاز دارید؛ حتما پیش از بارداری باید با پزشک متخصص مشورت کنید یا اگر زمانی برای خرید دارو به داروخانه مراجعه کردید؛ حتما باردار بودن خود را مطرح کنید.

تغذیه در دوران بارداری

خوراکی هایی با طبع بسیار گرم

برخی خوراکی هایی که طبع بسیار گرمی دارند مثل زعفران در دوران بارداری خصوصا در ماه های اول به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چرا که ممکن است باعث سقط جنین شود.

 

نتیجه گیری

تغذیه در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که با رشد و تکامل جنین، سلامتی آن و همچنین سلامتی مادر ارتباط مستقیم دارد. هر ماه از بارداری بخش خاصی از بدن نوزاد تشکیل می شود. پس بهتر است به مصرف مواد غذایی و خوراکی هایی که می تواند به رشد بهتر آن در هر ماه منجر شود، پرداخت.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.