تاریخ امروز6 اردیبهشت 1403
غذای نفخ کننده

این غذاها باعث نفخ می شوند

علت نفخ معده چست؟‌ اعتراف بکنیم یا نه، همه ی ما گاه ‌و بیگاه گرفتار گاز معده می‌شویم. گاز معده اکثرا به ‌دلیل بلع هوا و تبدیل غذا به تکه های کوچک تر در سیستم گوارش، پدید می آید. این گاز یا همان نفخ شکم یا نفخ معده باعث آروغ زدن، احساس پر شدن شکم یا خارج شدن باد از شکم می‌شود. اگر شما هم اغلب به نفخ معده و باد شکم مبتلا هستید، باید تغییراتی را در رژیم غذایی خود اعمال کنید. در این مقاله به چند مورد از غذاهای نفخ کننده می پردازیم.

 

آدامس

این اتفاق زمانی رخ میدهد که آدامس با دهان باز جویده ‌شود و به این صورت هوای اضافی به روده ها ورود پیدا می کند. برای جلوگیری از این امر، محققان توصیه می کنند هنگام جویدن آدامس، دهان خود را بسته نگه دارید. یکی دیگر از دلایلی که جویدن آدامس می تواند منجر به نفخ شود، ترکیبات آن است. برخی از انواع آدامس های بدون قند، اغلب حاوی سوربیتول و زایلیتول هستند که به عنوان یک شیرین کننده عمل می کنند. برای برخی افراد، این مواد می توانند باعث ایجاد گاز شده یا حتی به عنوان مُلین عمل کنند. هضم ناقص و تخمیر این شیرین کننده ها در روده بزرگ اغلب منجر به بروز این مشکلات می شود.

آدامس خوردن

غذاهای فرآوری

غذاهای فرآوری شده مانند هات داگ و چیپس نیز جزو غذاهای نفخ کننده می باشند. بسیاری از غذاهای فرآوری شده سرشار از سدیم هستند که باعث می شود بدن آب را حفظ کند و نفخ معده ایجاد کند.

 

غذاهای شور

سدیم به خودی خود ممکن است باعث ایجاد گاز نشود، اما قطعا باعث احتباس آب می‌گردد. برای آنکه مطمئن شوید از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز تجاوز نمی‌کنید، مقدار نمکی که به غذا اضافه می‌کنید را کاهش دهید و برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید.

 

غذاهایی با کربوهیدرات بالا

غذاهای نفخ کننده ای مانند شیرینی، پیتزا و پاستا حاوی مقادیر بالایی از گلیکوژن هستند. برای هر گرم گلیکوژن بدن 3 گرم آب ذخیره می کند که این موضوع باعث تورم و نفخ شکم می شود. خوب است که به جای مصرف انواع نان و پاستا از برنج قهوه ای و کینوآ استفاده کنید.

 

سبزیجات خام

هضم سبزیجات خام بسیار سخت است زیرا آنها، فیبر زیادی دارند و به همین دلیل به عنوان غذاهای نفخ کننده به شمار میروند. البته با پختن سبزیجات می توانید نفخ و باد را از بین ببرید و در عوض ویتامین ها و مواد مغذی آن ها را به بدن جذب کنید.

سبزیجات خام

غذاهای ادویه دار

ادویه هایی مثل فلفل تند، پودر فلفل قرمز، ترب کوهی و سس گوجه فرنگی باعث آزاد شدن گاز معده می شوند که همچنین موجب ناراحتی نیز خواهند شد. بهتر است که از مصرف این غذاهای نفخ کننده تا جای ممکن اجتناب کنید.

 

جوی دو سر

جو دو سر مقادیر زیادی فیبر کاهش دهنده کلسترول دارد اما به این دلیل که این فیبر به آسانی حل نمی شود، خوردن آن باعث تولید گازهای روده بزرگ خواهد شد. اگر می خواهید از فواید جو بهره ببرید، شاید بهتر باشد که آن را کم کم به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

 

قهوه

قهوه می تواند باعث نفخ موقت شود. همچنین جالب است بدانید، قهوه از هر نوعی، دستگاه گوارش را بیش از حد تحریک میکند و ممکن است اسپاسم‌هایی را در روده تحریک کند که باعث نفخ می‌شود؛ اما خوشبختانه به صورت موقتی عمل میکند.

قهوه

شیرین کننده های مصنوعی

هضم این مواد برای بدن دشوار بوده و می تواند باعث تولید گاز اضافی در معده شود. توصیه میشود از غذاهای بدون قند اضافی لذت ببرید و یا به مقدار کم از آن ها استفاده کنید.

 

چرا بعد از خوردن غذای سالم نفخ می کنم؟

همان طور که می دانید نفخ در ناحیه شکم رخ می دهد و زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی هوا یا گاز در دستگاه گوارش جمع شود. خوردن غذاهای نفخ کننده یکی از علل شایع می باشد زیرا وقتی بدن غذا را هضم می کند، گاز تولید می کند. غذاهای سالم اکثرا حاوی مقدار زیادی فیبر می باشند و هضمشان دشوار تر است که همین موضوع در ایجاد نفخ تاثیر میگذارد. افراد همچنین هنگام خوردن یا آشامیدن هوا را می بلعند که سپس وارد دستگاه گوارش می شود.

 

نکاتی برای جلوگیری از نفخ

در اینجا چند نکته وجود دارد که کمک می کند تا غذاهای نفخ کننده کمتر شما را اذیت کنند:

  • رایج ترین محرک های غذایی را بشناسید
  • مراقب مصرف فیبر خود باشید
  • نمک کمتری مصرف کنید
  • از غذاهای چرب بپرهیزید
  • نوشیدنی های گازدار را محدود کنید
  • آهسته غذا بخورید
  • قدم بزنید
  • بیشتر بجوید
  • هیدراته بمانید
  • مراقب تغییرات رژیم غذایی خود باشید

 

درمان سنتی و گیاهی نفخ

بهترین درمان نفخ توسط داروهای گیاهی، خوردن دمنوش زیره سبز با کمی نبات می باشد. مقدار سه قاشق غذا خوری زیره سبز را داخل یک قوری با یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید روی کتری یا سماور یا چای ساز تا به مدت نیم ساعت دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و میل کنید. البته مصرف زیره سبز آسیاب شده بهتر است و در این صورت از دو قاشق زیره استفاده کنید. مصرف زیره برای خانم های باردار، زنان شیرده و دیابتی ها ضرر دارد. همچنین توصیه میشود که در دوران پریودی استفاده نشود زیرا باعث خونریزی شدید میشود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.