تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403
راه های شاد بودن

بهترین راه های شاد بودن

متاسفانه برای خیلی از افراد تلاش برای شاد بودن و جذب انرژی مثبت به دلایل مختلفی مانند استرس، فشار کاری، شرایط مالی و … کاری دشوار و غیر ممکن به حساب می‌آید. در مقابل، افراد زیادی هستند که بدون توجه به مشکلات و حواشی اطرافشان، هموراه شاد هستند و به عبارت ساده، احساس خوشبختی می‌کنند. شاید در نگاه اول رسیدن به این ویژگی و سبک زندگی کار پیچیده‌ای به نظر برسد، در حالی که با شناختن تکنیک‌های علمی اثبات شده و عمل کردن به روش‌های شاد بودن که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت، می‌توانید به مرور زمان شادابی از دست رفته را به زندگی‌تان برگردانید. البته قبل از بررسی راه های شاد بودن، می‌خواهیم درباره علت‌های بروز ناراحتی و افسردگی صحبتی داشته باشیم و به بارزترین‌ آن‌ها اشاره کنیم.

افسردگی و عوامل آن

افسردگی یک اختلال کاملا خلقی محسوب می‌شود و ممکن است هر فردی در طول زندگی خود، آن‌را تجربه کرده باشد که این مسئله کاملا طبیعی بوده و همان طور که به آن اشاره کردیم، می‌توان آن‌را به صورت کامل حل کرد.

– بیماری تیروئید : کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید نتواند هورمون کافی تولید کند و کسانی که دچار این مشکل می‌شوند، معمولا افسردگی در آن‌ها دیده می‌شود.

– ژنتیک : در برخی موارد، اختلالات خلقی ممکن است زمینه‌ی ژنتیکی داشته باشند و برای مثال اگر پدر یا مادر فرد در گذشته دچار این مشکل شده باشند، خود فرد نیز احتمالا به آن مبتلا خواهد شد. توجه داشته باشید که علائم افسردگی در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین بیشتر مشاهده می‌شود.

– استرس زیاد : معمولا مقدار بالای استرس، میزان هورمون کورتیوزل را بالا می‌برد و این هورمون انسان را در حالت آماده باش اضطراری قرار خواهد داد که اثرات آن کج خلقی و بی‌حوصلگی است.

– خواب : طبق گفته بسیاری از پزشکان، خواب و افسردگی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در نتیجه افرادی که دچار اختلال خواب می‌شوند، بیشتر مستعد نشانه‌های افسردگی هستند. به همین دلیل است که باید تعادل را هنگام خوابیدن رعایت کرد.


مقاله مدیتیشن و فوایدی که از آن بی‌خبرید را در مجله زیبایی روژه بخوانید.

8 عدد از بهترین راه های شاد بودن

– پیدا کردن ورزش مورد علاقه

یکی از بهترین و علمی‌ترین راه های شاد بودن، پیدا کردن ورزش مورد علاقه و انجام آن به صورت مداوم است. احتمالا همه شما از آثار فوق‌العاده ورزش کردن آگاه هستید و لزومی ندارد که یک لیست از فواید ورزش برای سلامت روح و جسم را این‌جا لیست کنیم. ورزش می‌تواند افسردگی را درمان کند و بسیار موثرتر از داروهای ضد افسردگی عمل خواهد کرد. بعد از ورزش در مغز هورمون آندروفین ترشح می‌شود و این همان هورمونی است که یک احساس شادی عمومی در بدن ایجاد می‌کند. به این ترتیب ورزشی را که دوست دارید انتخاب کنید و از احساس لذت و شادی عمومی بعد از ورزش خودتان را محروم نکنید. مطمئن باشید اگر این کار را به صورت مداوم انجام دهید، به آن وابسته خواهید شد و علاوه بر این‌که سلامتی بدنتان را تضمین کرده‌اید، احساس شادابی و داشتن انگیزه دوباره را در زندگی‌تان تجربه خواهید کرد.

– از کوچک‌ترین لحظات شادی که دارید، بیشترین لذت را ببرید.

به جای این‌که همیشه نگران باشید و از نقطه A نگرانی به نقطه B نگرانی بروید، لحظات را با خوشی سر کنید و این را بدانید که نگرانی‌های همیشگی و مداوم جلوی شادی شما را می‌گیرند. تلوزیون و سایر وسایل ارتباطی را خاموش کنید و هر چه را که می‌توانید به خاطر آن شکرگزار باشید به یاد بیاورید. در لحظات شاد زندگی غوطه‌ور شوید و به خاطر کوچک‌ترین اهدافی که امروز به آن‌ها می‌رسید به خودتان ببالید. این لحظات شاد را جایگزین لحظاتی کنید که بدون دلیل نگران هستید. خود به خود و پس از مدت زمان کوتاهی متوجه خواهید شد که اتفاقات خوش در زندگی شما بسیار بیشتر از اتفاقات بد و ناخوشایند هستند و این بهترین دلیل ممکن برای داشتن یک زندگی بدون دغدغه و شاد است.

– دوستانتان را رها نکنید.

تحقیقات نشان داده افرادی که تنها هستند یا تعاملات اجتماعی زیادی ندارند، معمولا در سنین جوان‌تر از دنیا می‌روند و زودتر از بقیه به بیماری‌های روحی و افسردگی دچار می‌شوند. می‌خواهیم با یک مثال ساده اما بسیار جالب شما را قانع کنیم. به نظر شما داشتن یک دوست خوب بهتر است یا داشتن ثروت بیشتر؟ به اعتقادتان کدام یک می‌تواند شما را شادتر کند؟ جالب است بدانید یک دوست خوب می‌تواند به راحتی جای ثروت اضافه را بگیرد و در شادی شما بیشتر از ثروت اضافه موثر باشد. توجه کنید که منظور از ثروت اضافه، در واقع مازاد ثروت و درآمد است یعنی درآمد و ثروتی بیشتر از نیاز فرد، وگرنه هیچ‌کس منکر این نیست که زندگی در فقر هم می‌تواند روی کیفیت زندگی تاثیر منفی بگذارد. نتایج تحقیقی که در انگلستان انجام شد، نشان داد هر دوست خوب با ۵۰ پوند انگلیسی برابر است و نداشتن دوست خوب می‌تواند چیزی در همین حدود به شادکامی شما ضربه بزند. پس تا می‌توانید قدر دوستان خوبتان را بدانید زیرا این مورد یکی از بهترین راه های شاد بودن و افزایش طول عمر تلقی می‌شود.

– مطالعه را فراموش نکنید.

مطالعه در عین حال یکی از ساده‌ترین و البته کاربردی‌ترین راه های شاد بودن محسوب می‌شود. شما با مطالعه کردن علاوه بر افزایش اطلاعات عمومی‌تان، می‌توانید به راحتی انگیزه از دست رفته را به زندگی شخصیتان بازگردانید. هنگامی که کتابی را مطالعه می کنید به خصوص کتاب‌های داستان، از نظر احساسی به عمق داستان می روید و ارتباط احساسی با قهرمانان داستان برقرار می‌کنید. مطالعات نشان داده است کسانی که از نظر احساسی با داستان ارتباط برقرار می کنند در دنیای واقعی انسان های مهربان و دلسوزی هستند. همچنین مطالعه یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با استرس و عواقب افسردگی است.

– خشم و کینه را از خود دور کنید.

این مورد یکی دیگر از بهترین راه های شاد بودن محسوب شده و عمل کردن به آن کار بسیار راحتی تلقی می‌شود. به این صورت که اگر چیزی در گذشته اتفاق افتاده است، فقط یک بخش از کتاب زندگی شماست. فقط کافی است که کتاب را ورق بزنید. همه ما بخاطر تصمیمات خودمان و دیگران صدمه دیده‌ایم و بااینکه درد و ناراحتی ناشی از این تحربیات کاملا طبیعی هستند، گاهی‌اوقات برای مدتی طولانی در شما می‌مانند. احساس خشم و کینه ما را وا می‌دارد که همان درد را دوباره و دوباره برای خودمان تکرار کنیم و فراموش کردن آن برایمان سخت شود. بخشش چاره کار است. باعث می‌شود بتوانید بدون مقابله کردن با گذشته، روی آینده‌تان تمرکز کنید. برای دریافتن قدرت بی‌نهایت چیزی که در آینده اتفاق می‌افتد، باید هر چیزی که پشت سرتان است را ببخشید. بدون بخشش، زخم‌ها هیچوقت خوب نمی‌شوند و رشد فردی شما حاصل نخواهد شد. بخشش به این معنی نیست که گذشته‌تان را پاک یا اتفاقاتی که افتاده را فراموش می‌کنید؛ بلکه به این معنی است که آن درد و خشم را کنار می‌گذارید و درعوض انتخاب می‌کنید که از آن اتفاق درس بگیرید و به سمت آینده‌تان حرکت کنید. مطمئن باشید اگر نکات ذکر شده را رعایت کنید و به آن‌ها پایبند باشید، در مدت زمان کوتاهی اثرات بی‌نظیری را در زندگی‌تان تجربه می‌کنید.

– از حقیقت فرار نکنید.

وقتی همه زندگی‌مان را به یاد گرفتن دروغگویی سپری کنیم، درواقع گودال مرگ برای خودمان می‌کنیم. زیرا این دروغ‌ها بالاخره آنقدر در ذهنمان قوی می‌شوند که برای دیدن، گفتن و زندگی حقایقمان ناتوان می‌شویم. زندگی‌هایی که با دروغ به هم وصل شده است، خیلی زود از هم پاشیده می‌شوند. اگر دربرابر حقیقت مقاومت کنید، هر روزتان را با دروغی زندگی خواهید کرد که حقیقت آن هر لحظه افکارتان را در بر می‌گیرد. نمی‌توانید با بی‌صداقتی از شر حقایق خلاص شوید. پس دربرابر آن مقاومت نکنید، روی آن سرپوش نگذارید، سعی نکنید آن را با فریب پنهان کنید، روحتان را براساس چیزی که مورد پسند دیگران است ویرایش نکنید. هیچ توضیحی نداشتن بهتر از یک توضیح نادرست است. قبول کردن حقیقت شجاعت و قدرت می‌خواهد اما تنها راه برای داشتن یک زندگی صادقانه و حقیقی است. هر چه که هست را بپذیرید، آن را به طور کامل در آغوش بکشید و بخاطر احتمالاتی که ممکن است در پس آن باشد زندگی کنید.

– شکرگزار باشید.

شکرگزار بودن هم یکی دیگر از عوامل و راه های شاد بودن است که می‌تواند زندگی افراد را به طور کامل دگرگون کند. شکرگزار بودن تنها به مفهوم معنوی آن ختم نمی‌شود، بلکه وقتی تشکر می‌کنیم در واقع حس رضایتمندی خود را نشان می‌دهیم و از خودمان هم تشکر می‌کنیم. شکرگزار بودن هم می‌تواند شکرگزاری از پروردگار متعال باشد و هم حتی تشکر ما از فردی دیگر یا حتی خودمان، همه اینها در احساس شادی ما موثر خواهند بود. اگر بتوانید هر شب یا چند شب در هفته فقط چند دقیقه به اتفاق‌های خوبی که در طول روز یا هفته داشته‌اید فکر کنید و بابت این خوبی‌ها شکرگزار باشید، به‌طور حتم به مرور زمان به انسان شادتری تبدیل خواهید شد.

– تقویت اعتماد به نفس

جالب است بدانید بیشترین ویژگی‌های شخصیت ما از دوران کودکی شکل میگیرد. بنابراین از جمله عوامل شکل دهنده شخصیت ما بایدها و نبایدها، تایید و یا عدم تایید رفتارهای ما، تنبیه ها و تشویق ها، تحسین و تمجید، تعریف و تحقیر… است که توسط اطرافیان از جمله خانواده و والدین بر ما اعمال می‌گردد. بنابراین عدم اعتماد به نفس یا اعتماد به نفس کاذب ریشه در دوران کودکی و تربیت گذشته فرد دارد. دلیل دیگر شایع نداشتن اعتماد به نفس، انتظارات غیرواقعی است. اگر از خودتان بیش از توانایی‌ها و فرصت‌هایی که در اختیارتان است انتظار داشته باشید، باید بگوییم با این کار ضربه بزرگی به اعتمادبه‌نفس‌تان می‌زنید. شخصی که فاقد اعتماد به نفس است، در واقع قدرت ابراز وجود، توانایی احقاق حق، توانایی در ابراز علاقه و بیان احساسات و غیره را ندارد. دقیقا مانند همه مشکلات، این معضل نیز راه حل دارد و شما می‌توانید با مثبت اندیشی، به کارگیری پشت‌کار و داشتن یک برنامه هدفمند، اعتماد به نفستان را تقویت کنید.


دوستان عزیز، اگر می‌خواهید از روش ‌های تقویت اعتماد به نفس آگاه شوید، بخوانید

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله انواع مختلفی از راه های شاد بودن را برایتان شرح دادیم و از این به بعد همه چیز به خود شما بستگی خواهد داشت. توجه داشته باشید که شادی هم یک مهارت است؛ مهارتی که باید بیاموزیم و برای کسب آن تمرین کنیم. برای تبدیل شدن به یک شخصیت شاد و ماهر باید تمرین و تلاش کرد. بین یادگیری ویولن و یادگیری مهارت شاد بودن هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو مهارت را تنها با تمرین و تکرار می‌توان به دست آورد. پس توصیه می‌کنیم به راه های شاد بودن توجه کنید و کم کم آن‌ها را در روتین زندگی‌تان قرار دهید تا همیشه پالس‌های مثبت دریافت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.