تاریخ امروز6 اردیبهشت 1403
ویتامین های مضر پوست

ویتامین های مضر پوست

ویتامین ها بخشی از برنامه روزانه میلیون ها نفر در سراسر جهان است. اگرچه دستور العمل‌ های دوز ایمن در بیشتر بطری‌ های مکمل ذکر شده است، مصرف بیشتر از آنچه توصیه می‌ شود، معمول است. مصرف کنندگان با اطلاعات بهداشتی انبوهی، روبه رو می شوند که به آنها می گویند که مصرف دوزهای بالای ویتامین های خاص می تواند از بسیاری جهات برای سلامتی آنها مفید باشد. با این حال، مصرف بیش از حد برخی از ویتامین ها و مواد مغذی می تواند خطرناک و مضر باشد.

ویتامین های شناخته شده به 2 دسته تقسیم می شوند: محلول در چربی و محلول در آب.

ویتامین های محلول در آب

ویتامین های محلول در آب به راحتی از بدن دفع می شوند و به راحتی در بافت ها ذخیره نمی شوند. ویتامین های محلول در آب بیشتر از ویتامین های محلول در چربی هستند.  ویتامین های محلول در آب شامل ویتامین C به علاوه هشت ویتامین B می باشد:

ویتامین B1 (تیامین)

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)

ویتامین B3 (نیاسین)

ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)

ویتامین B6 (پیریدوکسین)

ویتامین B7 (بیوتین)

ویتامین B9 (فولات)

ویتامین B12 (کوبالامین)

از آنجایی که ویتامین‌ های محلول در آب ذخیره نمی‌ شوند، بلکه از طریق ادرار دفع می‌ شوند، حتی زمانی که در دوزهای بالا مصرف می ‌شوند، کمتر مشکل ایجاد می ‌کنند.

با این حال، مصرف بیشتر برخی از ویتامین های محلول در آب می تواند منجر به عوارض جانبی بالقوه خطرناک شود.

به عنوان مثال، مصرف دوزهای بسیار بالای ویتامین B6 می‌ تواند منجر به آسیب عصبی غیرقابل برگشت در طول زمان شود‌. و مصرف مقادیر زیادی نیاسین، معمولاً بیش از 2 گرم در روز، می ‌تواند باعث آسیب کبدی شود.

ویتامین های مفید

ویتامین های محلول در چربی

برخلاف ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی در آب حل نمی شوند و به راحتی در بافت های بدن شما ذخیره می شوند.

چهار ویتامین محلول در چربی وجود دارد:

ویتامین A

ویتامین دی

ویتامین E

ویتامین K

با توجه به اینکه ویتامین های محلول در چربی می توانند در بدن انباشته شوند، این مواد مغذی بیشتر از ویتامین های محلول در آب منجر به مسمومیت می شوند.

ضرر ویتامین ها معمولا نادر است اما، مصرف بیش از حد ویتامین A، D یا E می تواند منجر به عوارض جانبی بالقوه مضر شود. از طرف دیگر، مصرف دوزهای بالای ویتامین K معمولا باعث می شود ویتامین مضر شود.

سطوح بالاتر مصرف برای نشان دادن حداکثر دوز یک ماده مغذی تنظیم شده است که بعید است تقریباً برای همه افراد در یک جمعیت عمومی آسیبی ایجاد کند.

چه چیزی باعث ایجاد چین و چروک و سیاهی زیر چشم می شود؟

با افزایش سن، توانایی پوست برای بازسازی سلول ها کاهش می یابد. زیرا تولید کلاژن کاهش می یابد و در این صورت کم کم چین و چروک و خطوط روی صورت ظاهر می شود. اما علت سیاهی زیر چشم چیست؟ سیاهی زیر چشم ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

عوامل ژنتیکی

آلرژی فصلی

اختلالات هیپرپیگمانتاسیون پوست

کاهش چربی و کلاژن دور چشم

کمبود ویتامین ها

خواب ناکافی و تغذیه نامناسب

برجسته شدن رگ های اطراف چشم

بیرون زدگی چربی دور چشم

همانطور که می بینید، کمبود ویتامین می تواند باعث سیاهی دور چشم شود. همچنین با کمک برخی ویتامین ها که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند می توان با چین و چروک ها مبارزه کرد و علائم پیری را به تاخیر انداخت.

کمبود ویتامین و سیاهی دور چشم

ویتامین پوست

مطالعات نشان می دهد که برخی از ویتامین ها کمتر باعث سیاهی دور چشم می شوند:

ویتامین K

آیا می دانید هایپرپیگمانتاسیون چیست؟ هایپرپیگمانتاسیون یک بیماری پوستی است که در آن لکه های تیره روی پوست ظاهر می شود که رنگ آنها به وضوح تیره تر از بقیه قسمت ها است. این تیره شدن پوست به دلیل تجمع ملانین اضافی در پوست است. تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی می تواند به روشن شدن پوست تیره کمک کند. ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که گردش خون را در اطراف چشم افزایش می دهد و در نتیجه التهاب و گودی این ناحیه را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه B، به خصوص B12

هشت ویتامین از جمله ویتامین های گروه B هستند که در این میان ویتامین B12 نقش برجسته تری در جلوگیری از سیاهی زیر چشم دارد. کمبود این ویتامین ارتباط مستقیمی با کم خونی دارد. ویتامین B12 به ساخت گلبول های قرمز در مغز استخوان کمک می کند. برای مبارزه با سیاهی دور چشم، حتما به مقادیر مناسب ویتامین B12 در بدن خود توجه کنید. این ویتامین بیشتر در منابع حیوانی یافت می شود.

مصرف بیش از حد هر نوه مواد مغذی باعث مضر بودن آن ها می شود پس باید در استفاده از آن ها دقت و با پزشک مربوطه مشورت کرد.

کمبود ویتامین D و تیرگی دور چشم

آیا می دانستید که صورت کدر ممکن است نشانه کمبود ویتامین D باشد؟

تاری چشم نیز می تواند با کمبود ویتامین D مرتبط باشد. نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است، اما از آن جایی که بیشتر مردم به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند، کمبود ویتامین D در سراسر جهان بسیار رایج است. برای جبران این کمبود می توان از قرص های ویتامین D استفاده کرد. این ویتامین محلول در چربی است و هنگام مصرف باید به مقدار دقیق آن توجه کرد. بنابراین بهتر است پزشک دوز را تعیین کند.

قرص های ویتامین

راه حل های مفید دیگر برای مبارزه با گودی و سیاهی دور چشم

گفتیم کمبود ویتامین و سیاهی دور چشم به هم مرتبط هستند. بنابراین اگر کمبود ویتامین های ذکر شده در قسمت قبل را جبران کنید، قطعاً علائم بهبودی را احساس خواهید کرد. اما به دلیل سیاهی دور چشم، همیشه باید مراقب انتخاب درمان مناسب برای آن باشید. همچنین با استفاده از روش های زیر می توانید گامی موثر در رفع سیاهی دور چشم بردارید:

حتما کرم دور چشم را به روتین پوست خود اضافه کنید. بهتر است کرمی را انتخاب کنید که حاوی کافئین، اسید هیالورونیک، تری پپتید، سرامید، ویتامین ها و عصاره های گیاهی باشد.

حتماً هر شب ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید داشته باشید. هر چه کمتر بخوابید رنگ پریده‌ تر به نظر می‌ رسید و سیاهی دور چشم و چشم ‌های پف‌ کرده بیشتر نمایان می‌ شود.

حتما از ضد آفتاب استفاده کنید. بهتر است دور کرم دور چشم خود SPF داشته باشید تا در برابر نور خورشید محافظت خوبی داشته باشید.

سبک زندگی خود را تغییر دهید. حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید و به اندازه کافی میوه بخورید تا ذخایر آنتی اکسیدانی بدنتان افزایش یابد. سیگار و الکل را ترک کنید.

درمان های خانگی نیز می تواند به درمان سیاهی زیر چشم کمک کند. برای مثال استفاده از چای کیسه ای روی چشم یا ماسک خیار می تواند بسیار مفید باشد.

اگر آلرژی فصلی دارید، به دنبال درمان پزشکی باشید، استفاده بیش از حد برخی از ویتامین ها می تواند برای شما مضر باشد؛ حتما در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

می توانید از کرم های آرایشی برای بهبود موقت سیاهی دور چشم استفاده کنید.

در نهایت اگر هیچ کدام از این درمان ها جواب نداد، می توانید از فیلر زیر چشم استفاده کنید که البته تاثیر موقتی دارد.

ویتامین های مضر پوست

مصرف بیش از حد هر نوع ویتامین معمولا ضرر های متفاوتی را در پی دارد.

مصرف ویتامین C حتما باید زیر نظر پزشک باشد زیرا در بعضی افراد باعث بروز جوش های پوستی می شود‌.

افراد چاق نباید در مصرف ویتامین B زیاده روی کنند، ممکن است باعث جوش های پوستی یا خشکی پوست شوند. زیرا یک تفکر اشتباه رایج شده است که مصرف ویتامین B باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود اما مصرف بیش از حد این ویتامین برای پوست و جسم ضرر دارد.

در اثر کمبود ویتامین دی پوست تیره، خشک و چروک می شود. اما استفاده بیش از حد این ویتامین باعث آسیب های جسمی می شود.

نتیجه گیری

کمبود ویتامین و سیاهی دور چشم و چین و چروک پوست به هم مرتبط هستند اما استفاده بیش از حد ویتامین ها مضر است و بهتر است تحت تجویز پزشک ویتامین مصرف شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.