تاریخ امروز9 اردیبهشت 1403
راه های داشتن آخر هفته خوب

با وجود کرونا، هنوز هم می‌توان آخر هفته‌ی خوبی داشت

آخر هفته‌ها برای همه ما، مهم است. چون یک یا دو روز، تعطیل است و می‌توانیم در کنار خانواده باشیم تا به تفریح و شادی بگذرانیم و همه به دنبال سرگرمی‌ها و راه های داشتن آخر هفته خوب می‌گردند. استفاده بهینه از اوقات فراغت روزهای پایانی هفته، نقش مهمی در شروع یک هفته کارآمد و احساس رضایت درونی از زندگی دارد؛ اما بسیاری از افراد، اهمیت روزهای آخر هفته را نادیده می‌گیرند.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در خانه خودتان دچار بی حوصلگی شوید و تمایل به انجام هیچ کاری هم نداشته باشید و در اوج بی حوصلگی و بی برنامگی، زنگ خانه به صدا در آید و مهمانانی از راه برسند؟

به یک باره ورق برمی‌گردد و خانه را شور و نشاط فرا می‌گیرد و اوقات فراغت میزبان و مهمانان پر از طراوت می‌شود. یاد قدیم‌ها به خیر، که برای مهمانی و تجدید دیدار دغدغه‌ی بیماری کرونا را نداشتیم.

شیوع ویروس کرونا در ایران، توفیق اجباری و مهمان ناخوانده‌ی تمام خانواده‌های ایرانی شده تا بیشتر در خانه بمانند. برخی این فرصت را غنیمت شمرده و بیشتر به کارهای مربوط به خانه تکانی و امور مربوط به منزل مثل نظافت و تعمیرات وسایل و کارهای عقب افتاده مشغول شده‌اند. اما جدا از کارهای خانه و نظافت منزل، برای اوقات فراغت خودتان چه برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟ آیا راهی وجود دارد که در تعطیلات بتوانیم حال‌وهوا و سلامت جسمی‌مان را بهبود ببخشیم و عملکرد مغز و خلاقیت خود را بالا ببریم؟ جواب مثبت است.

بی‌شک، بدن و ذهن ما هم به استراحت و تغییرات سازنده نیاز دارد؛ ایام تعطیل، بهترین فرصت برای این بازیابی محسوب می‌شود. هرچند که ویروس کرونا مدتی‌ست درِ بعضی از تفریحات را به روی ما بسته، اما روش‌های دیگری نیز برای داشتن آخر هفته خوب وجود دارد.

راه های داشتن آخر هفته خوب در منزل چیست؟

اگر با در نظر گرفتن شرایط موجود و میل خودتان دوست دارید که آخر هفته در منزل باشید، می‌توانید به خوبی سر خودتان را گرم کنید.

برنامه ریزی کنید

برنامه‌ریزی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته، بسیار مهم است؛ چون قطعا نمی‌خواهید فرصت‌های خوبی را که در محیط کار خود به دست نمی‌آورید و امکان انجام همه امور را ندارید، به راحتی از دست بدهید. یکی از بهترین راه های داشتن آخر هفته خوب، برنامه‌ریزی برای تعطیلات آخر هفته خواهد بود.همین برنامه ریزی هر تعطیلات آخر هفته را از دیگر تعطیلات و هفته‌های دیگر متفاوت می‌سازد؛ زیرا با این کار، می‌دانید که شما زمان کافی برای استراحت، برطرف کردن نقاط ضعف شخصیتی خود، معاشرت با افراد خانواده‌ یا تمرکز روی مراحل تکمیل یک پروژه را خواهید داشت یا خیر. باید بدانید که این زمان قابل بازگشت نیست و شما چگونه باید از آن استفاده کنید تا به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود دست یابید.


مقاله بهترین راه های شاد بودن را در مجله زیبایی روژه بخوانید.

یک مهارت جدید بیاموزید

مطالعات زیادی این موضوع را ثابت کرده است که یادگیری یک مهارت جدید، مثل یادگیری زبان خارجی یا یادگیری ساز موسیقی، موجب تقویت مغز می‌شود. حالا که بسیاری از افراد به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، زمان آزاد بیشتری در منزل دارند، بهترین فرصت برای یادگیری یک سرگرمی یا مهارت جدید برای آن‌ها به‌ وجود آمده است. خوشبختانه با وجود تکنولوژی و اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آموزشی اینترنتی، نیازی نیست از خانه خارج شوید. فقط کافی است تصمیم بگیرید که خواستار یادگیری چه مهارتی هستید؛ آن‌گاه با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، چندین گزینه به روی شما باز خواهد شد. با انتخاب مهارت جدید، ذهن شما ارتباط‌های جدیدی در مغز شکل می‌دهد. با خارج شدن از الگوهای رایج ذهنی‌ای که تابه‌حال داشته‌اید، پس از تعطیلات با حس‌وحالی تازه به سر کار و درس خواهید گشت.

راه های داشتن آخر هفته خوب

 کتاب‌ بخوانید

سرانه‌ی مطالعه و آمار پایین میانگین کتابخوانی در کشور ما، همیشه نگران‌کننده بوده است. تعطیلات آخر هفته که از مشغله‌ها و گیر و دار مسائل کاری فارغ هستید، بهترین فرصت برای کتابخوانی است. البته قرار هم نیست حالا که فرصت بیشتری در اختیار دارید، این کار را با طولانی‌ترین رمان های جهان شروع کنید. اگر در این زمینه مبتدی هستید، با لیست کتاب‌های پیشنهادی و ساده ما دربخش “گزیده‌ای از بهترین کتاب‌های دنیا برای مطالعه” شروع کنید. اختصاص دادن زمانی به مطالعه یکی از راه های داشتن آخر هفته خوب و آرامش بخش خواهد بود.

صبح زود بیدار شوید

هیچوقت بخاطر بیشتر خوابیدن و زغوغای جهان فارغ بودن در آخر هفته‌ها، نصف بیشتر زمانی که دارید را به خوابیدن اختصاص ندهید. صبح زود بیدار شوید و کمی ورزش کنید، به پیاده روی بروید و یا خودتان را به یک صبحانه‌ی مفصل مهمان کنید. یکی از راه های داشتن آخر هفته خوب، این است که سعی کنید آن را به بطالت نگذرانید. وقتی نزدیک ظهر از تخت خواب جدا شوید، خود به خود احساس کسلی تا آخر روز همراه شما خواهد بود و سرگرمی‌های بقیه‌ی روز هم به آن اندازه که باید، جذاب نیست.

راه های داشتن آخر هفته خوب

فیلم ببینید

تماشای فیلم و سریال در ایام تعطیل بسیار لذت‌بخش خواهد بود. حتی می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و با تماشای فیلم و سریال های خارجی، به تقویت زبان خود هم کمک کنید. خوب است اگر به جای شب بیداری برای دنبال کردن فیلم یا سریال مورد علاقه‌تان آن را به آخر هفته‌ها موکول کنید تا با خیال راحت از دیدن آن لذت ببرید. راه های داشتن آخر هفته خوب خیلی ساده هستند شما می‌توانید در این اوقات شروع به دیدن فیلم یا سریالی که از دوستان و اطرافیان تعریف آن را شنیده‌اید، کنید.

محدودیت‌ها برای ما فرصت ایجاد می‌کنند تا از حضور دیگران در کنارمان و انجام هرکاری بیشتر لذت ببریم. میتوانید این سرگرمی را به شکل یک سنت دربیاورید؛ مثلا هر جمعه شب، همراه خانواده ساعتی را به تماشای فیلم دسته جمعی اختصاص دهید و با هم بندی‌های قرنطینه در منزل‌تان فیلم ببینید و لحظات خوشی را رقم بزنید.

راه های داشتن آخر هفته خوب

فعالیت‌های ورزشی کنید

در طی زمانی که در منزل سپری می‌کنید، می‌توانید خیلی از برنامه‌های بیرون از منزل‌تان را در خانه داشته باشید. مثل ورزش کردن. صبح زود خودتان را از تخت جدا کنید و حرکات ورزشی انجام دهید. ورزش کردن علاوه بر حفظ سلامت جسمی، تاثیر بسیاری بر سلامت روحی نیز خواهد داشت و شما را تا چند ساعت حسابی شارژ می‌کند، تا روزتان را پر انرژی پیش ببرید.از راه های داشتن آخر هفته خوب، مدیتیشن کردن در منزل است. شما می‌توانید در آخر هر هفته زمانی را مختص به مدیتیشن در نظر بگیرید. این‌گونه هم خستگی و مشغله‌های هفته‌ای که پشت سر گذاشتید دور می‌ریزید و هم صفحه‌ی جدیدی برای هفته‌ی آتی باز می‌کنید و آرامش بیشتری برای روزهای پیش رو خواهید داشت.

آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای رسیدگی به کارهای عقب افتاده هستند. کمدی که مدت‌هاست قصد مرتب کردن آن را دارید، بهتر است آخر هفته سری به آن بزنید و وسایل اضافی یا لباس‌هایی را که مدت‌هاست در کمد خاک می‌خورند، دوباره بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید کسی از داشتن آن‌ها خوشحال می‌شود، لذت بخشش را از خودتان دریغ نکنید. راه های داشتن آخر خوب همیشه با تفریح همراه نیست. احساس رضایتی که پس از به سرانجام رساندن کارهای ناتمام به شما دست می‌دهد، دست کمی از احساس رضایت هنگام تفریح و بازی ندارد. سعی کنید در تعطیلات آخر هفته بارهای روی دوش‌تان را سبک کنید. به طور مثال می‌توانید خودتان را کم کم برای امتحانات آخر ترم خود آماده کنید و چند فصل از کتاب درسی‌تان را در این اوقات مطالعه نمایید.

راه های داشتن آخر هفته خوب

یکی از راه های داشتن آخر هفته خوب و شاد رسیدگی به باغچه و باغبانی در منزل است. حال که زمان کافی برای این کار را دارید باغچه‌ی خانه را نونوار کنید یا چند گلدان جدید برای کاشت چند گل جدید آماده کنید تا روحیه‌ی خودتان هم همراه گل‌ها تازه شود.

به افرادی که روزهای پایانی خود را در استراحت می‌گذرانند پیشنهاد می‌کنم از این فرصت برای افزایش دادن نرخ شادی شان استفاده کنند. مطالعات نشان می‌دهد، سپری کردن اوقات پایانی هفته با خوابیدن یا انجام کارهای معمول هفتگی، تنها میزان استرس را افزایش داده و از خستگی‌ها و فرسودگی‌های انباشته شده در طول یک هفته نمی‌کاهد. زنان و مردانی که وظایف چند گانه دارند باید بیشتر از دیگران به برنامه ریزی برای پایان هفته و رهایی از استرس‌ها اهمیت دهند، تا کمتر دچار اضطراب آخرین شب هفته شوند. تغییر دیدگاه‌های منفی نسبت به بی‌فایده بودن روزهای پایانی هفته و برنامه ریزی برای بهره بردن از یک آخر هفته مفید در طول هفته از مهم‌ترین راهکارهایی است که باعث ایجاد راه های داشتن آخر هفته خوب و سپری کردن آن به شکل دلخواهتان خواهد شد.

راه های داشتن آخر هفته خوب

راه های داشتن آخر هفته خوب می‌تواند با انجام فعالیت‌های فرهنگی یا هنری همراه باشد. کارهای جدید را تجربه کنید؛ مثل نقاشی، سفالگری و…. برای خودتان تنوع ایجاد کنید و از انجام آن‌ها لذت ببرید.


از تاثیرات موسیقی بر انسان اطلاع دارید؟

نتیجه گیری

راه های داشتن آخر هفته خوب، هم با هیجان همراه است، هم سکوت. این فرصت زمان مناسبی ست که کمی هم به خودتان فکر کنید به دور از تمام دغدغه‌های روزمره!

در ایام تعطیل چند دقیقه چشمان‌تان را ببندید و لحظاتی را به خودتان اختصاص دهید. فکرهای منفی را دور بریزید و به اهداف و آینده فکر کنید. گاهی لازم نیست آخر هفته‌ی پر شوری سپری کنید، می‌توانید کمی استراحت کنید و از آرامش لذت ببرید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.