تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403
روش های مراقبت از پوست کودک

بهترین روش های مراقبت از پوست کودک

مراقبت از پوست کودک و رسیدگی به آن، موضوع مهمی است که در این مقاله به صورت تخصصی به بررسی آن خواهیم پرداخت و به انواع مشکلات احتمالی که ممکن است در فصول مختلف برای پوست کودکان ایجاد شود اشاره خواهیم کرد تا به صورت کامل و با رعایت روش های مراقبت از پوست کودک بتوانید از بروز این معضلات جلوگیری کنید.

تفاوت پوست کودکان با افراد بالغ

قبل از این‌که به صورت مستقیم روش های مراقبت از پوست کودک را شرح دهیم، قصد داریم درباره تفاوت‌های پوستی کودکان و افراد بزرگسال صحبت‌هایی داشته باشیم. معمولا پوست نوزاد تازه متولد شده تا مدت 3 الی 4 سال کارکرد کاملی نداشته و تفاوت‌های آشکاری با پوست معمولی دارد. در واقع ضخامت لایه اپیدرم در نوزادان بسیار کمتر از ضخامت این لایه‌ها در پوست بزرگسالان بوده و در نتیجه به آسیب‌های خارجی حساس‌تر است. همچنین غدد عرق و سباسه (غده چربی) که تولیدکننده عرق و سبوم (چربی) هستند و مسئول‌ ترشح چربی روی پوست، در کودکان تکامل نیافته است. همه این موارد در کنار هم باعث می‌شوند کودک پوستی نازک داشته باشد. بنابراین انواع محصولات آرایشی و بهداشتی، پودرهای رختشویی و حتی جنس و دوخت لباسی که تن کودک می‌کنید، ممکن است به پوست حساس و ظریف او آسیب جدی برساند. در ادامه به بررسی چند مورد از اصلی‌ترین آسیب‌های احتمالی که ممکن است برای هر کودکی ایجاد شود خواهیم پرداخت.

چه آسیب‌هایی پوست کودک را تهدید می‌کند؟

عرق سوز شدن: این مشکل معمولا به صورت راشهای شدیدا خارش‌داری است که بیشتر در آب و هوای گرم ایجاد می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که غدد عرق توسط باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست مسدود شود، سپس عرق به دام افتاده در غدد ،‌ باعث التهاب خفیف خواهد شد. عرق سوز شدن یا بثورات ناشی از گرما متشکل از نقاط یا تاول‌های کوچک، قرمز و خارش‌دار همراه با احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن است. اصولا این وضعیت بیشتر در افراد چاق به وجود می‌آید، زیرا نسبت به سایر افراد راحت‌تر تحت تاثیر گرما قرار گرفته و عرق می‌کنند. ولی بیشترین آمار مبتلایان، مربوط به شیرخواران و کودکان است و اکثرا در ناحیه پوشک یا بر روی صورت، قفسه سینه یا پشت به وجود می‌آید. البته این ضایعه اغلب در عرض چند روز به طور خودبخود ناپدید می‌شود ولی به راحتی و با رعایت برخی از نکات که در ادامه ذکر خواهیم کرد، می‌توان از بروز آن تا حد قابل توجهی جلوگیری کرد.

خشکی پوست: کودکان و بچه‌ها نیز می‌توانند درست همانند بزرگسالان به خشکی پوست دچار شوند. در واقع، از آنجا که پوست جوان کودکان لطیف‌تر است، بیشتر مستعد خشک شدن است. در فصل زمستان، هوای سرد و خشک بیرون می‌تواند رطوبت طبیعی پوست را از بین ببرد و اگر کودک شما مستعد ابتلا به خشکی پوست باشد، احتمال وقوع این موضوع در تابستان نیز وجود خواهد داشت و عواملی از جمله آفتاب تابستان، تهویه‌های نامطبوع، آب شور مثل آب دریا و کلر موجود در آب استخر نقش مهمی در بوجود آمدن خشکی پوست در فصل تابستان دارند. توجه داشته باشید که اگر خشکی پوست تشدید شود و به صورت تکه‌های بسیار قرمز خود را نشان دهد، احتمالا کودک به درماتیت آتوپیک یا اگزما دچار شده است که مسئله نگران کننده‌ای محسوب نمی‌شود و با رعایت چند نکته درمان خواهد شد. البته در موارد بسیار نادر، پوست خشک می‌تواند نشانه یک عارضه ژنتیکی باشد که به ماهیاک معروف است. این عارضه علاوه بر پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست، باعث ضخیم شدن پوست کف دست و پا خواهد شد و کودکانی که دچار این مشکل می‌شوند، باید برای درمان و ارزیابی‌های بیشتر به پزشک‌های مربوطه مراجعه کنند.


راهنمای جامع خرید بهترین کرم زخم کودکان را در روژه مگ ببینید

گرمازدگی: معمولا کودکی که در معرض گرما قرار می‌گیرد، دمای بدنش افزایش پیدا کرده و نشانه‌های یک کودک تب دار را پیدا خواهد کرد. در مرحله بعد، دچار کم آبی بدن شده و علائمی مانند کاهش اشک، چشمان گود افتاده، خشک شدن مخاط دهان و کم شدن طروات پوست اتفاق می‌افتد. البته توجه داشته باشید که اگر شدت کم آبی شدید باشد، علائم پوستی شدیدتری دیده خواهد شد. معمولا در گرمازدگی خفیف، کودک دچار اضطراب، نگرانی و تحریک پذیری می شود اما در حالت شدیدتر ممکن است دچار اختلال هوشیاری شود یا از نظر پوستی، انعطاف پوست به حدی کاهش یابد که چین پوستی دیرتر به حالت اولیه برگردد. حتی ممکن است کودک از نظر قلبی عروقی نیز دچار مشکل شود یا اینکه ادرارش بند بیاید. معمولا اگر کودک در سنین پایین هم دچار کم آبی شود، علاوه بر اینکه رنگ ادرارش زرد پررنگ خواهد شد، تعداد دفعات خیس کردن پوشکش کاهش می‌یابد. کم آبی بدن کودک می‌تواند نتایج جبران ناپذیری داشته باشد و باعث مشکلات بیشتر و حتی در برخی از مواقع مرگ او شود. بنابراین به محض مشاهده علائمی مانند تهوع، استفراغ، افزایش درجه حرارت بدن و... در کودک، باید با استفاده از روش‌های مطمئن آن‌را درمان کرد و در صورت عدم بهبود، به پزشک مربوطه مراجعه نمود.

آفتاب سوختگی: بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند به دلیل حساسیت بالای پوست کودک، باید آن‌ها را به طور کامل از نور مستقیم نور خوشید دور نگه داشت تا دچار آفتاب سوختگی نشوند. مسئله آفتاب سوختگی نسبت به مشکلات قبلی خطرناک‌تر بوده و اگر درمان نشود، باعث بروز سرطان ملانوم در کودک خواهد شد. توجه داشته باشید که اگر آفتاب سوختگی از نوع درجه یک باشد، علائم آن معمولا به صورت تورم خفیف، درد و قرمزی مشاهده می‌شود. اما سوختگی درجه 2 نسبت به شماره 1 خطرناک‌تر بوده و قرمزی و تاول‌های بیشتری را برای پوست ایجاد خواهد کرد. همچنین سوختگی شماره 1 معمولا در عرض 2 تا 5 روز بهبود خواهد یافت ولی سوختگی درجه 2، ممکن است 2 هفته طول بکشد. معمولا اکثر کودکان پس از آفتاب سوختگی دچار پوسته ریزی کند می‌شوند که البته مسئله نگران کننده‌ای نیست ولی اگر به علائم ذکر شده دچار شده باشند، حتما باید به پزشک مراجعه نمود و در کمترین زمان ممکن، مشکل را حل کرد.


7 مورد از مشکلات نوزادان که طبیعی هستند!

روش های مراقبت از پوست کودک

امیدواریم تا اینجای مقاله با مهم‌ترین آسیب‌های احتمالی که ممکن است برای هر کودکی اتفاق بیفتد، آشنا شده باشید. اکنون به مهم‌ترین بخش این مقاله رسیده‌ایم و قصد داریم روش های مراقبت از پوست کودک را برایتان شرح دهیم تا با رعایت آن‌ها، از بروز مشکلات پوستی در کودک دلبندتان جلوگیری کنید.

1- جلوگیری از خشکی پوست

یکی از بهترین راه‌ها و روش های مراقبت از پوست کودک، جلوگیری از خشکی آن است که با رعایت چند نکته ساده می‌توانید احتمال بروز آن‌را به صفر برسانید.

حمام کمتر: معمولا آب، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود شستشوی کودکان را به حداقل رسانده و به جای آب داغ، از آب گرم و پاک‌کننده‌های غیر صابونی برای شستشوی صورت کودک استفاده کنید. همچنین اگر پوست خودتان خشک است و احساس می‌کنید کودکتان مستعد به خشکی پوست است، تا جایی که می‌توانید زمان حمام کودک را کاهش دهید و به 10 دقیقه اکتفا کنید.

استفاده از مرطوب کننده: به طور کلی استفاده از مواد مرطوب کننده غیر مضر برای کودک و نوزاد، یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست کودک به حساب می‌آید که علاوه بر نرمی پوست، از خشکی پوست نیز جلوگیری خواهد کرد. توصیه می‌شود پس از این‌که کودک را از حمام خارج کرده و به طور کامل بدنش را خشک کردید، روی پوست صورت آن، یک لایه نازک از کرم حاوی وازلین یا آلو‌ئه‌ورا را بمالید تا به صورت کامل جذب شود. توجه داشته باشید که ژل آلوئه‌ورا یک ماده ضد التهاب و مرطوب کننده قوی است که موجب آبرسانی به پوست خشک نوزاد می‌شود.

عدم استفاده از مواد تحریک کننده(خشک کننده): به طور کلی اگر احساس می‌کنید پوست کودکتان حساس است، به هیچ عنوان نباید از مواد پودری یا حاوی عطر استفاده کنید. همچنین باید لباس‌های او را چندین مرتبه شستشو دهید تا مطمئن شوید باقیمانده‌های مواد شوینده یا صابون به صورت کامل از لباس پاک شده است. البته توجه داشته باشید که نکات ذکر شده فقط مخصوص پوست‌های حساس یا مستعد خشکی نبوده و عدم استفاده از این مواد، یکی از ضروری‌ترین روش های مراقبت از پوست کودک به حساب می‌آید که همه والدین باید آن را به صورت جدی رعایت نمایند.

 

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

2- جلوگیری از عرق سوز شدن

این مشکل در میان کودکان آمار بالایی دارد و معمولا در 90 درصد از آن‌ها رخ می‌دهد ولی با رعایت چند نکته ساده، می‌توان تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کرد.

پوشاندن لباس‌های نرم و نخی: به هیچ عنوان از لباس‌هایی که دارای پارچه‌های سفت و سخت هستند برای پوشاندن نوزاد و کودک استفاده نکنید و اجازه دهید دمای بدن او به خصوص در فصول تابستان و گرم، خنک بماند و به اصطلاح نفس بکشد.

عدم استفاده از پودربچه: این محصولات علاوه بر این‌که باعث ایجاد مشکلات تنفسی و تحریک ریه کودک خواهند شد، منافذ باز پوست را نیز مسدود کرده و درجه آن‌را به بالاترین حد خود می‌رسانند که در نتیجه این موضوع باعث ایجاد عرق سوز شدن کودک خواهد شد.

شستشو با آب نسبتا سرد: توصیه می‌شود به آن دسته از مناطق پوست که مستعد تولید رطوبت بیشتری هستند(فک و گردن)، توجه بیشتری داشته باشید و هر روز این مناطق را با آب نسبتا سرد شستشو دهید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. این مورد یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست کودک  در برابر عرق سوز شدن محسوب می‌شود.

3- جلوگیری از گرما زدگی

گرما زدگی مشکلی است که برای همه رخ می‌دهد ولی برای کودکان کمی خطرناک‌تر بوده و به همین دلیل پیشگیری از وقوع آن نسبت به درمان، گزینه منطقی‌تری است. در همین راستا به چند مورد از روش های مراقبت از پوست کودک در برابر گرما زدگی اشاره خواهیم داشت.

مصرف مایعات در روزهای گرم: این مایعات ممکن است آب یا آبمیوه‌های طبیعی و میوه‌های مختلف مانند هندوانه و خربزه که سدیم و پتاسیم بالا دارند، باشد. با این میوه‌ها می‌توانید تا حدودی الکترولیت‌های ازدست‌ رفته بدن را جبران کنید و مانع از گرمازدگی شوید.

عدم حضور در فضاهای بسته و گرم: البته این موضوع ربطی به فصل ندارد و ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. در برخی از مواقع، بدون این‌که متوجه شوید بدن کودک به دلیل حضور طولانی مدت در این گونه از محیط‌ها، آب زیادی را از دست داده و دچار سردرگمی غیر طبیعی می‌شود که این موارد از اصلی‌ترین نشانه‌های گرما زدگی محسوب شده و بهترین راه برای پیشگیری از آن، عدم حضور طولانی مدت در محیط‌های خفه و بسته است.

4- جلوگیری از آفتاب سوختگی

یکی دیگر از مهم‌ترین و ضروری‌ترین روش های مراقبت از پوست کودک، جلوگیری از بروز آفتاب سوختگی در آن است که با رعایت چند نکته احتمال به وقوع پیوستن آن کاهش خواهد یافت.

استفاده از عینک آفتابی مناسب: یکی از ساده‌ترین روش های مراقبت از پوست کودک در مقابل آفتاب سوختگی، استفاده از عینک آفتابی است. البته هنگام خرید عینک باید توجه داشته باشید که علامت استاندارد BSEN و نشانه CE در آن وجود داشته باشد و مطمئن شوید که عینک از چشم کودکتان در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید، مراقبت کامل و صد در صدی را خواهد داشت.

ضد آفتاب‌های مناسب کودکان: توصیه می‌شود 15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، کرم ضد آفتاب مخصوص را به تمام قسمت‌های بدن کودکتان که با لباس پوشیده نشده، بمالید و هر چند ساعت یکبار آن را تکرار کنید. همچنین توجه داشته باشید که کرم ضد آفتاب مورد استفاده، حتما مناسب پوست لطیف کودکان باشد و باعث ایجاد حساسیت و قرمزی در آن‌ها نشود.

استفاده از کلاه‌های لبه دار: معمولا استفاده از کرم ضد آفتاب برای کودکان زیر 6 ماه مناسب نیست زیرا همه کودکان در این سن، همیشه دستشان داخل دهان شان است. در همین راستا، استفاده از کلاه‌های لبه پهن و آفتابی می‌تواند گزینه بهتری نسبت به ضد آفتاب باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.