تاریخ امروز17 خرداد 1403
علت درد سینه در خانم ها

علت‌های درد سینه در خانم‌ها

بسیاری از خانم‌ها در طول زندگی خود و دختران در دوران بلوغ این حس را تجربه کرده‌اند. علت درد سینه در خانم ها وابسته به عوامل مختلفی است. در حالی که حدود 70 درصد زنان در بعضی اوقات در طول زندگی خود درد پستان دارند، فقط حدود 15 درصد این دردها احتیاج به درمان پزشکی دارد. شدت و محدوده درد سینه می‌تواند مختلف باشد. درد می‌تواند در هر دو سینه، یک سینه یا در ناحیه زیر بغل بروز کند. شدت درد نیز می‌تواند از کم تا حاد مختلف باشد و معمولاً به عنوان سوزش حاد، یا سفت شدن بافت پستان توصیف می‌شود. تغییرات هورمونی بسته به وقایعی مانند یائسگی، حاملگی و قاعدگی هم می‌توانند در نوع درد سینه تجربه شده تأثیر داشته باشند و علت درد سینه در بانوان به شمار روند.

 

انواع درد سینه در زنان

درد ادواری

درد سینه‌ی ادواری به عنوان دردی تشریح می‌شود که با علت درد سینه در خانم ها با تغییرات هورمونی در زمان دوره‌ی قاعدگی همراه است. این درد به طور رایج در زمان 2 هفته مانده به شروع قاعدگی بدتر می‌شود.

این مدل از درد پستان حاوی 75 درصد شکایات مرتبط به درد پستان می‌شود.

درد پستان ادواری بیش از همه توسط زنان در دهه‌های بیست و سی و چهل زندگی تجربه می‌شود. این درد بیشتر وقت‌ها در سطوح بالای بیرونی هر دو سینه و گاهی وقت‌ها در ناحیه زیر بغل بروز می‌کند.

زنانی که دچار درد سینه‌ی ادواری می‌شوند اغلب تغییرات فیبروکیسیتیک حاوی پیدایش سطوح توده و سفت در بافت پستان را گزارش می‌دهند. ورم دوره‌ای، درد، تیرکشیدن پستان، حس سنگینی بعد از پایان قاعدگی رو به رفع شدن دارد.

 

درد غیر ادواری

خلاف درد سینه‌ی دوره‌ای، درد سینه‌ی غیر ادواری کاملا متفاوت از چرخه‌ی قاعدگی است. این درد بیشتر وقت‌ها در زنان بعد از یائسگی در سنین 40 و 50 سال بروز می‌کند.

این شکل از درد پستان اغلب به عنوان درد یا سوزش یا سفتی پایدار و لاینقطع تشریح می‌شود. این درد متمایل به حضور در یکی از سینه‌ها است و می‌تواند ناشی از تروما یا جراحت باشد.

علت درد سینه در خانم ها

علت درد سینه در خانم ها چه چیزی می‌تواند باشد؟

سینه‌بند نامناسب

بر طبق مطالعات چاپ شده در مجله‌ی Chiropractic & Osteopathy اغلب افراد سوتین با سایز نادرستی را انتخاب می‌کنند. این انتخاب اشتباه می‌تواند موجب مشکلاتی شود؛ در واقع سینه‌بند‌های خیلی تنگ با پارچه‌های نامناسب و… از رایج‌ترین دلایل درد‌های سینه هستند. از آن‌جایی که ساعات طولانی در طول روز این لباس به تن فرد است لازم است تا برای آن هزینه‌ی بیشتری کرده و لباسی اندازه با جنس مناسب خریداری شود.

 

کیست‌های پستان و علت درد سینه در خانم ها

در بعضی موارد، تغییرات کانال شیر یا غدد، منجر به تشکیل کیست‌های پستان و علت درد سینه در خانم ها می‌شود. کیست‌های سینه ممکن است مانند یک توده در سینه احساس شوند. این کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایع هستند که می‌توانند نرم باشند و درد ایجاد نکنند. این کیست‌ها معمولاً در دوران قاعدگی بزرگ و بعد از دوره قاعدگی، کوچک‌تر شوند. یک کیست متفاوت از یک تومور است و سرطانی نیست.


عملکرد هورمون استروژن در بدن زنان


 

مصرف برخی داروها

داروهای ضد بارداری خوراکی هورمونی در بعضی موارد، علت درد سینه در خانم ها هستند. بعضی از داروها می‌توانند در ایجاد درد سینه نقش داشته باشند. افراد مبتلا به درد سینه باید با پزشک متخصص خود صحبت کنند تا ببینند که آیا داروهای مصرفی، علت درد سینه است و بر افزایش درد تأثیر دارد یا خیر. داروهایی که با افزایش درد سینه ارتباط دارند عبارتند از:

  • داروهایی که هورمون‌های تولید مثل را تحت تأثیر قرار می‌دهند
  • برخی از درمان‌ها برای شرایط سلامت روانی
  • برخی از درمان‌های بیماری قلبی عروقی
  • داروهای هورمونی خوراکی پیشگیری از بارداری
  • استروژن پس از یائسگی
  • داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI)
  • برخی از دیورتیک‌ها
  • داروهای درمان ناباروری

 

ورزش بیش از حد، علت درد سینه در خانم ها

ورزش دارویی است که همه بیماری‌ها را درمان می‌کند، به جز زمانی که باعث ایجاد آن‌ها شود. انجام زیاد پرس سینه یا هرگونه فعالیت بدنی که قفسه‌ی سینه را بیش از حد درگیر کند، می‌تواند موجب درد شدید در قفسه سینه و در برخی شرایط حساسیت سینه‌ها را موجب شود. از آن جایی که ماهیچه‌ها درست در زیر بافت سینه قرار دارند، بنابراین تفاوت بین درد عضلات قفسه سینه و درد پستان را می‌تواند دشوار سازد. حالا از کجا بفهمیم که درد عضلانی است؟ در این صورت که درد بعد از چند روز استراحت از بین برود.

علت درد سینه در خانم ها

ابتلا به یک عفونت

مجاری شیر مسدود شده، مو‌های زائد نزدیک نوک سینه، گرفتگی غدد عرق و یک بیماری باکتریایی همگی می‌توانند باعث عفونت موضعی در پستان و علت درد سینه در خانم ها شوند. عفونت‌ها با قرمزی، تورم و درد مشخص می‌شوند و همچنین ممکن است باعث نشت چرک، خون یا ترشحات سبز، قرمز یا قهوه‌ای از نوک سینه شوند. همچنین ممکن است تب و ضعف داشته باشید. اگر فکر می‌کنید دچار عفونت شده‌اید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا علت و درمان مناسب را تعیین کند.

 

تغییرات فیبروکیستیک سینه

زنان در دوره قبل از یائسگی و آن‌هایی که تحت هورمون درمانی بعد از یائسگی قرار دارند امکان دارد دچار وضعیت نا‌صافی، افتادگی و تورم ناشی از ساخته شدن مایعات در سینه شوند. این شرایط بدون ضرر تحت عنوان تغییرات فیبروکیستیک سینه شناخته می‌شود.

 

ضربه به سینه

چه ضربه‌ای با توپ به سینه‌تان وارد شده باشد، چه گرفتار کمربند ایمنی در یک تصادف رانندگی شده باشید و یا این که یک عمل جراحی روی سینه شما انجام شده باشد، همه آن‌ها می‌تواند موجب تیر کشیدن و درد در سینه‌هایتان شود. خوشبختانه بیشتر درد‌های ناشی از آسیب‌ها و ضربه‌ها به سرعت از بین می‌رود، اما اگر این‌طور نبود باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید مشکلات اساسی دیگری مانند چسبندگی بافت جای زخم یا دنده‌های ترک خورده وجود نداشته باشد.

 

عفونت غضروفی و دنده‌ها و علت درد سینه در خانم ها

عفونت غضروفی و دنده‌ها نوعی از آرتریت است که در محل اتصال دنده‌ها و جناغ بروز می‌کند. هنگامی که این شرایط مرتبط به سینه نباشد، درد همراه سوزش ناشی از آن می‌تواند با درد سینه واقعی آمیخته شود. این شکل از آرتریت در اشخاص پیر و هم مردم فقیر دیده می‌شود.

علت درد سینه در خانم ها

ورم پستان

ورم سینه یک عفونت دردناک پستان است. این درد بیش از همه در زنان شیرده در پیوند با انسداد مجرای شیردهی پختگی می‌شود. نشانگان مرتبط با ورم سینه اکثر شامل تب، انواع درد و خستگی است که با تغییرات سینه مانند گرم شدن، برشته شدن، ورم و درد همراه است.


از عوارض مصرف قرص ضد بارداری مطلع هستید؟


 

سرطان سینه و علت درد سینه در خانم ها

این ترس همه زنان است، اما در آخر لیست قرار دارد؛ به این دلیل که از دلایل بسیار نادر درد سینه است. با این‌که سرطان سینه ممکن است برخی علائم بیرونی مانند وجود غده‌ها، ترشحات و یا تغییر در نوک سینه را نشان دهد، اما اغلب اوقات علائم آشکاری وجود ندارد. متخصصان می‌گویند اکثریت قریب به اتفاق خانم‌هایی که دچار درد سینه می‌شوند، سرطان ندارند. اما این بدان معنی نیست که نباید اصلاً در این مورد نگران بود. برای از بین بردن نگرانی توصیه می‌شود با پزشک خود در مورد همه عوامل خطر، معاینه منظم و مهم‌تر از همه شناخت بدن خود صحبت کنید.

 

نتیجه گیری

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای سلامتی سینه‌های خود انجام دهید پیگیری چرخه‌ها و علائم و توجه به هرگونه تغییر در بدن است. برای پیدا کردن سریع علت درد سینه در خانم ها اگر چیزی تغییر کرد، مهم نیست که چه چیزی باشد، باید به پزشک مراجعه کنید و آن را مطرح کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.