تاریخ امروز19 اردیبهشت 1403
مزوتراپی مو

هر چیزی که درباره مزوتراپی مو باید بدانید!

احتمالا این روزها نام مزوتراپی مو زیادی به گوشتان خورده و حرف‌های مختلفی راجع به آن می‌شنوید. در همین راستا، در این مقاله درباره این روش درمانی نوین صحبت خواهیم کرد و اطلاعات جامع و موثقی راجع به چگونگی انجام کار، قیمت، مزیت‌ها و معایب آن به شما خواهیم داد تا به صورت کامل با مزوتراپی مو آشنا شوید و اطلاعات شما در این زمینه کامل شود. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله بتوانید با توجه به اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

معضلی به نام ریزش مو

امروزه با پیشرفت فناوری و اطلاعات، علم پزشکی دچار تغییر و تحول‌های زیادی شده است و تقریبا می‌توان گفت برای هر نوع مشکل، چند راه حل درمانی موثر وجود دارد. یکی از معضلاتی که اکثر مردم در سنین مختلف با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ریزش مو است که ممکن است به دلایل بسیاری از جمله فشارهای احساسی، استرس، بارداری، کاهش وزن و … اتفاق بیفتد. به طور کلی، ریزش روزانه حداکثر ۱۰۰ تار مو در انسان طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این ریزش مو بیشتر در هنگام شانه کردن موها، استحمام یا زمان خواب اتفاق می‌افتد. در یک فرد جوان، همزمان با ریزش یک تار مو، با فعالیت فولیکول‌های مو، تار موی جدید در همان محل جایگزین می‌شود. در واقع به طور طبیعی بین ریزش مو و رویش مو، یک تعادل وجود دارد. بنابراین کچلی و طاسی در افراد جوان به طور معمول دیده نمی‌شود. با افزایش سن به دلایل فیزیولوژیکی و ژنتیکی، تعادل بین ریزش و رویش به هم خورده و بسیاری از افراد دچار طاسی‌های کم تا شدید خواهند شد. اکثر طاسی‌ها از نوع ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا آلوپسی آندروژنی هستند که به شکل طاسی ریزش موی ژنتیکی هم می‌گویند. پس به طور کلی همه‌ی ما ریزش مو داریم؛ منتها موهای ریخته شده جایگزین می‌شوند. به صورت کلی می‌توان گفت وقتی تعادل بین ریزش و رویش موها به هم بخورد، می‌گوییم فرد به ریزش مو مبتلا است.

کلمه مزوتراپی چه معنی دارد؟!

کلمه مزوتراپی از دو واژه مزو به معنی میانی و تراپی به معنی درمان تشکیل شده است. اگر بخواهیم به معنی اصلی واژه مزو اشاره داشته باشیم، باید گفت این کلمه مترادف سلول‌های بنیادی دوران جنینی است. زمانی که هنوز بدن انسان به صورت کامل شکل نگرفته و جنین در حد چند هزار سلول است که در این مرحله، سه لایه مختلف از لایه‌های بنیادی شکل می‌گیرند. نام‌های این 3 لایه، اندودرم، اکتودرم و مزودرم است که هرکدام از آن‌ها بواسطه ساختاری که دارند، بخش‌های مختلف بدن را تشکیل خواهند داد. به عنوان مثال، سلول‌های اکتودرمی سطح بیرونی پوست را می‌سازند و سلول‌های مزودرمی، لایه میانی پوست را ایجاد می‌کنند. از این بحث می‌توان نتیجه گرفت در مزوتراپی مو، هدف پزشکان و افراد متخصص تزریق دارو به لایه‌ی میانی پوست یا همان درم است که ساختار آن توسط سلول‌های بنیادی مزودرمی ساخته شده است. در آخر باید گفت اگر بخواهیم یک جمله درست و علمی برای مزوتراپی انتخاب کنیم، درمان لایه‌ی میانی پوست بهترین گزینه است.


مهم ترین نکات مراقبت از پوست در فصل بهار چیست؟

مزوتراپی چیست؟

به طیف وسیعی از انواع درمان‎‌های تزریقی با حداقل تهاجم مزوتراپی می‌گویند که می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. یکی از همین کاربردها، مزوتراپی مو است که باعث توقف ریزش مو و تحریک رشد موها خواهد شد. در این روش، ترکیبی از مواد مغذی و تقویتی به درون پوست تزریق شده که این مواد را انواع عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، داروهای مختلف، هورمون و … تشکیل می‌دهند که این روش در درمان آلوپسی یا طاسی سر بهترین نتیجه را خواهد داشت.

تاریخچه مزوتراپی مو

اولین بار در قرن 12 میلادی بود که مزوتراپی مو برای درمان ریزش مو به کار برده شد. اما به شکل امروزی و جدید، در سال 1952 یک پزشک فرانسوی به نام میچل پیستور این روش را معرفی کرد. پیستور برای درمان بیماری آسم از تزریق وریدی داروی پروکائین استفاده می‌کرد؛ او بعد از مدتی مشاهده کرد که ریزش موی برخی از بیماران بهبود یافته است. پس از آن پیستور در مورد تزریقات زیر جلدی پروکائین مطالعات زیادی انجام داد تا در نهایت در سال ۱۹۷۶، نام روش درمانی ابداعی خود را «مزوتراپی» گذاشت که در آن زمان نیز مورد استقبال خیلی از پزشکان قرار گرفت.

کدام نوع از مشکلات ریزش مو، برای مزوتراپی مناسب‌تر هستند؟؟

– اگر به هر دلیلی و به مرور زمان سرعت رشد موهای شما افت کرده و مانند گذشته نیست، مزوتراپی مو می‌تواند نسبت به سایر روش‌ها، برای شما موثرتر باشد.

– اختلالاتی مانند تلوژن افلوویوم و ریزش موی ناشی از استرس، از دیگر مشکلاتی هستند که توسط مزوتراپی مو درمان خواهند شد. این دو مشکل زمانی رخ خواهد داد که بدن شما دچار استرس روانی یا فیزیکی شود.

– همچنین اگر ساقه‌‍ی موی شما به هر دلیلی دچار آسیب دیدگی شده است، می‌توانید با استفاده از مزوتراپی مو، سرعت رشد موهایتان را بیشتر کنید و سلامت فولیکول‌های مو را برگردانید.

– علاوه بر موارد ذکر شده، ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی از دیگر مشکلات مربوط به مو است که با این روش حل خواهد شد.

کدام دسته از افراد برای مزوتراپی مو مناسب نیستند؟

– خانم‌های باردار

– افرادی که دچار ریزش موی ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند سفلیس شده‌اند.

– کسانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی، جنس موی خوبی ندارند.

– آن دسته از افرادی که از بیماری‌های دیابت، ایدز و … رنج می‌برند.

– مردان بالای 40 سال که از طاسی‌های آندروژنی شدید رنج می‌برند.

– خانم‌های بالای 60 سال که از طاسی‌های آندروژنی رنج می‌برند.

مواد تشکیل دهنده محلول‌های تزریقی مزوتراپی مو چیست؟

کوکتل یا همان کاکتیل، داروی ترکیبی است که در مزوتراپی مو به داخل پوست تزریق می‌شود. این محلول از مواد مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آن‌ها باتوجه نوع ساختاری که دارند، تاثیرات مفیدی را بر فولیکلول‌های مو خواهند گذاشت. در ادامه همراه ما باشید تا با برخی از این ترکیبات آشنا شوید.

– ویتامین‌ها: محلول‌های مزوتراپی مو شامل انواع ویتامین های B5- H- C- A هستند.

– داروهای اتساع دهنده عروق: این داروها باعث افزایش خونرسانی به ناحیه درمان خواهند شد که میانوکسیدیل، بوفلومدیل و پنتوکسیفیلین از جمله این داروها هستند.

– داروهای هورمونی: گاهی اوقات در محلول‌های مزوتراپی مو از هورمون‌هایی مانند فیناستراید و سیپروترون استات استفاده می‌شود.

– مواد معدنی: که نقش بسیار مهمی در سلامت و رشد مجدد موها دارند که شامل مس، روی، منیزیوم و فسفر هستند.

– کلسی‌تونین: این ماده یکی از هورمون‌های طبیعی بدن ما بوده و عملکرد خونرسانی به بافت‌ها را تقویت می‌کند. علاوه بر این، در تغذیه بافت پوستی و فولیکول‌ها نیز نقش تاثیرگذاری دارد.

نکته مهم: توجه داشته باشید که همه موارد بالا که به آن‌ها اشاره کردیم، در مزوتراپی مو استفاده نخواهند شد و این موضوع کاملا به عواملی مانند شرایط شخص، جنسیت، نوع مشکل و … بستگی دارد و انتخاب آن‌ها براساس نظر پزشک مربوطه است.


اگر دچار مشکلات پوستی هستید، مقاله ارزان ترین راه جلوگیری از بیماری های پوستی چیست؟ را از دست ندهید.

مراحل انجام مزوتراپی مو

نکاتی برای آمادگی قبل درمان

– از مواد تقویت‌ کننده، داروهای مراقب مو، مواد حالت دهنده و موارد این چینی تا حداقل ۲۴ ساعت قبل از درمان استفاده نکنید. (این توصیه را تا ۲۴ ساعت بعد از جلسه‌ی درمانی نیز رعایت کنید)

– شب قبل یا صبح روز مراجعه به کلینیک موهای خود را بشویید.

– چند روز قبل از مزوتراپی داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را مصرف نکنید. همچنین اگر از داروهای ضد انعقادی یا رقیق‌کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، حتماً در مورد مصرف آن‌ها پیش از جلسه‌ی درمانی با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای مراقبت‌های بعد از درمان

– تا ۲۴ ساعت از مصرف داروهای ضد التهابی (مثل آسپیرین و ایبوپروفن) و ویتامین E خودداری کنید. مصرف استامینوفن بلامانع است.

– تا دو روز بعد از جلسه‌ی درمانی ورزش نکنید. ورزش باعث تعریق و خروج محلول مزوتراپی از پوست می‌شود.

– تا ۸ ساعت بعد از مزوتراپی سر خود را نشویید و دوش نگیرید. از روز سوم می‌توانید حمام بروید. در هفته‌ی اول بیش از ۱۵ دقیقه در حمام نمانید و از آب گرم استفاده نکنید. این موارد می‌توانند باعث کبودی شوند.

– اگر در پوست خود برآمدگی‌هایی مشاهده کردید، احتمالاً به این معنی است که نسبت به محلول مزوتراپی حساسیت داشته‌اید. در این صورت با کلینیک تماس بگیرید.

– آب و مایعات فراوان بنوشید.

در جلسه درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

تزریقات مزوتراپی با استفاده از سوزنی مشابه با سوزن انسولین و به صورت دستی یا با استفاده از دستگاهی به نام «مزوگان» صورت می‌گیرد. این که تزریقات به شکلی دستی انجام شوند یا با استفاده از مزوگان، به انتخاب پزشک بستگی دارد و هردو تکنیک‌های خوبی هستند. سوزن تا حدود ۱ میلی‌متر به درون پوست نفوذ کرده و محلول درمانی را مستقیماً به درون لایه‌ی میانی پوست تزریق می‌کند. در مورد محلول یا کوکتل مزوتراپی مو هم صحبت کردیم که حاوی آمینواسیدها، ویتامین‌ها، ماینوکسیدیل، داروهای مهارکننده‌ی هورمون‌های آندروژنی و فاکتورهای رشد مختلف است. این مواد باعث افزایش قدرت موها و جان گرفتن دوباره‌ی فولیکول‌ها می‌شوند. اتفاق دیگری که در مزوتراپی مو رخ می‌دهد و اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای دارد، زخم‌های بسیار کوچکی است که توسط سوزن ایجاد می‌شود. این آسیب‌های بسیار جزئی باعث می‌شود که فرآیندهای ترمیمی پوست به کار بیفتد. در طی این فرآیند، فاکتورهای رشد و ترمیمی بسیاری در فضای بافتی آزاد می‌شوند. رگ‌های خونی جدیدی شکل می‌گیرد و در نتیجه کلاژن سازی تحریک می‌شود.

تعداد جلسات مزوتراپی مو

تعداد جلسات و برنامه‌ی درمانی کاملاً به شرایط شما بستگی دارد. تعداد جلسات بین ۸ تا ۱۵ جلسه متغیر است. مثلاً یکی از برنامه‌های درمانی به این صورت است که یک بار در هفته برای ۱ ماه، سپس ۲ هفته یکبار برای یک ماه دیگر و در نهایت ماهی یکبار در ۲ ماه بعدی مزوتراپی می‌شوید. در این حالت به طور کلی ۸ جلسه‌ی درمانی دریافت می‌کنید.

مدت زمان نتایج مزوتراپی مو

توجه داشته باشید که در 90 درصد مراجعین بعد از 4 جلسه درمانی، ریزش مو متوقف خواهد شد. همچنین بعد از 3 جلسه، شاهد کاهش ترشح چربی اضافی در پوست سر خواهید بود و در نتیجه نیاز کمتری به شامپو کردن موهای سر دارید. بعد از مدت زمان 3 ماه نیز، رشد مجدد موها اتفاق خواهد افتاد.

آیا مزوتراپی مو عوارض دارد؟

معمولا مزوتراپی مو نسبت به سایر روش‌های مشابه، عوارض کمتری دارد که در ادامه به چند نکته درباره آن‌ها اشاره خواهیم داشت.

– یکی از عوارضی که ممکن است بعد از مزوتراپی مو پیش بیاید، سردرد است که آن هم در روز بعد از مزوتراپی کاملا از بین خواهد رفت.

– چون مزوتراپی مو با تزریق انجام می‌شود، مانند هر تزریق دیگری احتمال کبودی، درد و ورم در آن ناحیه وجود دارد که بعد از 3 یا 4 ساعت از بین می‌رود.

– اگر مراجعه کننده به نوع محلول مزوتراپی حساسیت داشته باشد هم ممکن است، نشانه‌هایی از حساسیت بعد از تزریق در آن نشان داده شود. ولی یک پزشک قبل از انجام مزوتراپی، مراجعه کننده را معاینه می کند و تست را انجام می‌دهد که مطمئن شود، او به ترکیبات مزوتراپی، حساسیت ندارد.

– عارضه بعدی که ممکن است پیش بیاید ولی خیلی نادر است، عفونت باکتریای است. این مشکل در تزریق‌های معمولی هم ممکن است بوجود بیاید ولی همان طور که گفتیم بسیار نادر است ولی اگر بعد از جلسه مزوتراپی نشانه‌هایی از عفونت را مشاهده کردید، سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.