تاریخ امروز9 اردیبهشت 1403

کودک بیش فعال قابل کنترل است؟

آیا برای کودکان بیش فعال درمانی وجود دارد؟ چه روش‌های کاربردی برای کنترل این بیماری پیشنهاد می‌شود؟

بیماری (ADHD) یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی در کودکان است. به طوری که سه تا پنج درصد کودکان در سنین مدرسه به این بیماری مبتلا خواهند شد، که این اختلال حدوداً سه برابر در پسران نسبت به دختران بیشتر است. اختلال بیش فعالی اغلب در سنین سه تا هفت سال قابل تشخیص است اما ممکن است حتی تا سنین دیرتر و یا بزرگسالی به آن پی برده نشود. در این اختلال الگوی پایدار از فعالیت بیش از حد، کم توجهی و رفتارهای تکانشی دیده می‌شود. از آنجایی که  دارو و درمان به تنهایی پاسخگو نیست، بهتر است والدین در کنار پزشک، روانشناس و معلمان، نقش خود را به خوبی ایفا کنند تا تاثیر مثبت‌تری داشته باشد. نتیجه‌ی این آموزش‌ها باعث می‌شود تا کودک تان به سمت موفقیت قدم بردارد. در اینجا می‎خواهیم راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال را بهتر بشناسیم.

انواع کودکان بیش فعال

این اختلال دارای ویژگی‌های بارزی است که باعث کمبود توجه وتمرکز، پرتحرکی، بروز اعمال ناگهانی وغیرقابل پیش بینی می‌شود. این ختلال سه نوع است:

  • اختلال اول: کودک در این اختلال فقط در تمرکز و توجه مشکل دارد.
  • اختلال دوم: در اختلال نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می‌شود و بالاخره نوع ترکیبی که کودک پرتحرک است وهم مشکل توجه وتمرکر دارد. این اختلال در پسران دبستانی سه تا پنج برابر شایع‌تراز دختران است و بیشتر در پسران اول خانواده رخ می‌دهد.
  • اختلال سوم: این اختلال بیشتر در سنین سه سال به بعد دیده می‌شود، این کودکان در دوره‌ی شیرخواری اکثراً تحرک زیادی دارند ودست وپای خود را زیاد تکان می‌دهند؛ همچنین دچار کم خوابی، کم غذایی خواهند شد وزیاد گریه می‌کنند.

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

درباره‌ی رفتار‌های کودکان بیش فعال بیشتر بدانیم:

هل دادن بقیه‌ی کودکان.

از این شاخه به آن شاخه پریدن.

انجام تکالیف مدرسه بدون دقت وتوجه.

عصبی و حساس بودن ومرتب بالا و پایین پریدن.

گرفتن وسایل واسباب بازی کودکان دیگر.

برهم زدن بازی بقیه.

مدام درحال تحرک و جنب و جوش بودن.

بی صبری و بی تحملی برای ایستادن در صف و رعایت نوبت.

گم کردن وسایل.

و...


روش‌های درست تربیت کودک را در روژه مگ بخوانید.

اما بهتر است بدانیم تشخیص بیش فعالی با یک آزمون امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بلکه مجموعه‌ای از رفتارها و عادت‌های کودک به مدت حداقل شش ماه باید در محیط های مدرسه، خانه و همینطور گروه دوستان وهمسایگان مورد بررسی قرار بگیرد.

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

کودک تان را نادیده نگیرید!

عده‌ای از والدین هستند که نمی‌خواهند مشکل کودک خود را بپذیرند و در مقابل حرف‌های اطرافیان ومعلمان طفره می‌روند. آنها باور دارند مصرف داروها برای کودک شان عوارض خواهد داشت، باید بدانید که اگر کودک تان در زمان مناسب درمان نشود، نمی‌تواند در فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی موفق باشد شاید حتی برای خود و اطرافیانش مشکل ایجاد کند.

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

علت این بیش فعالی چیست؟

علت این بیش فعالی احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. این کودکان در بخش‌های مربوط به توجه وتمرکز در مغز ممکن است دچار نقص جزئی باشند. از عوامل که بر این اختلال موثر است سیگار کشیدن و یا مصرف الکل در دوران بارداری مادر است. مسمومیت ناشی از دود اتومبیل، آلودگی هوا، مصرف رنگ‌های خوراکی موجود در غذا و... می‌تواند بر این اختلال تاثیر گذار باشد.


چگونه به استعداد کودکمان پی ببریم؟

آیا می دانستید بی توجهی به کودک بیش فعالتان می‌تواند چه اثرات مخربی را برای او داشته باشد؟ بله، درست است این کودکان در صورت درمان نیافتن، می‌توانند در بزرگسالی به افسردگی و یا در نوجوانی رفتارهای ضد اجتماعی و گاهی اوقات بزهکارانه داشته باشند. شما بهترین کمک برای کودکتان هستید؛ پس واهمه نداشته باشید.

 

 

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

 

به یک گروه حمایتی بپیوندید

اولین مورد از راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال ، پیوستن به گروه‌های حمایتی است. طبیعتا برخورد با کودکان بیش فعال بسیار طاقت فرساست. بهتر است برای یادگیری رفتار صحیح و شیوه‌ی برخورد با کودک تان به گروه‌های حمایتی بپیوندید و در آنجا با مادران دارای شرایط مشابه خود آشنا شوید تا با آن‌ها احساس همدردی کنید و از تجارب موفق آنان استفاده نمایید.

 

توجه مثبت به کودک‌تان نشان دهید

زمانی می‌توانید با موفقیت برای فرزند خود قوانین و حد و مرز انتخاب کنید که به ویژگی‌های مثبت او توجه کرده باشید. یکی از موثرترین راه‌ها برای درست رفتار کردن با کودک، استفاده از تشویق و تحسیتن در برابر کارهای درست او است.

به کودک تان بگویید بیشتر کدام رفتار او را می پسندید و در برابر رفتار درست او بازخورد فوری و محبت آمیز نشان دهید. برای مثال متناسب با سن و اخلاق کودک، او را در آغوش بگیرید، نوازش کنید، ببوسید و یا از کلمات زیبا استفاده کنید اما باید بتوانید در برخورد خود تنوع ایجاد کنید؛ زیرا کودک بعد از مدتی خسته می‌شود.

کودک تان را هیچگاه با دیگران مقایسه نکنید. این مورد یکی از بهترین راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال محسوب می‌شود.

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

نگرش و افکار خود را تغییر دهید

ابتدا سعی کنید اطلاعات لازم را برای این بیماری به دست آورید. از پیش داوری و انتظارات زیاد خودداری کنید. به خاطر داشته باشید کودک شما از روی قصد رفتاری را انجام نمی‌دهد؛ بلکه این رفتار مربوط به اختلال او است. همچنین آنها نکات مثبتی مثل توانایی‌های منحصر به فرد برای یادگیری و موفقیت دارند که بسیار ارزشمند است.

به کودک تان نحوه‌ی درست انجام فعالیت‌ها را آموزش دهید

ابتدا باید خود یک مدیر موثر و ثابت باشید زیرا شما درحال کنترل فردی هستید که قدرت کنترل‌ رفتارت‌هایش کم است. به عنوان والد بهتراست رفتار درست و مسئولیت پذیری را به او بیاموزید.

با کودک خود شفاف صحبت کنید، او باید بداند شما چه انتظاراتی از او دارید.

برای او علامتی تعیین کنید تا کارش را شروع کند و به شما بگوید برای شروع یا پایان چه اقداماتی را انجام داده است. توجه داشته باشید که مورد ذکر شده، از دیگر راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال محسوب می‌شود که بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برای انجام کارهای روزمره‌ی او مثل غذا خوردن، انجام تکالیف، بازی کردن وتماشای تلویزیون زمان تعیین کنید.

می‌خواهیم به کودکان راه درست را نشان دهیم پس کارهایی که باید انجام دهد را بگویید، نه اینکه او را مدام از کارهایش منع کنید.

وظایفش را به مراحل کوچکتر تقسیم کنید.

به او اجازه دهید انرژی اش را با انجام فعالیت‌های ورزشی تخلیه کند.

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

گوش دادن و صحبت کردن درست را بیاموزید

به طور کلی ارتباط صحیح شما با فرزند از دیگر راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال است و باعث می‌شود روابط موثرتری را داشته باشید. همچنین از وخیم‌تر کردن اوضاع خودداری کنید.

ارتباط چشمی خود را با کودک حفظ کنید.

آرام ولی محکم سخن بگویید. اگر بلند صحبت کنید کودک تا زمانی که صدای شما به حداکثر نرسیده است از شما پیروی نمیکند.

احساسات خود را با کودک در میان بگذارید. برای مثال بگویید: "از اینکه غذایت را نمیخوری، واقعا نگران می‌شوم." و یا "از اینکه موهایت را شانه نمی کنم، ناراحت هستم."؛

خود را جای او قرار دهید و هدف ‌اش را از بروز چنین رفتاری جویا شوید.


رنگ کردن موی کودکان خطرناک است؟

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی کودکان بیش فعال

از خوراکی‌های پروتئین‌ دار استفاده کنید. مثل انواع لوبیا، تخم مرغ، گوشت، پنیر و مغزها.

صبحانه‌ی یا میان وعده‌ی پروتئین داری که سرشار از اسیدهای چرب، عنصر روی ولوتئین است، به کودک شما برای درمان بهتر کمک خواهد کرد.

مصرف انواع آبنبات، عسل، شکر و محصولات تهیه شده از آرد سفید را کاهش دهید و همینطور در مصرف برنج سفید یا سیب زمینی محتاط باشید.

از اسیدهای چربی که در انواع ماهی‌ها مثل سالمون، مارکل، ساردین و نیز تخم کتان وجود دارند استفاده کنید؛ جالب است بدانید ماهی‌‌‌‌‌‌ها منبع خوبی برای تولید ویتامین D هستند که اختلالات مغز و حافظه را بهبود می بخشد.

از گوشت بدون چربی استفاده کنید؛ زیرا برای تمرکز و رفتار بهتر در کودکان مناسب‌تر است.

دارچین و زردچوبه نیز مفیدند. این دو ادویه در رشد سلولی و حفاظت از آن‌ها نقش دارند، همینطور مصرف مداوم آن می‌تواند علایم بیش فعالی را از بین ببرد.

غلات سبوس‌دار را فراموش نکنید. فیبر موجود درآن به پاک سازی عروق مغز و قلب کمک خواهد کرد. سعی کنید نان‌های سبوس‌دار را نیز در رژیم کودکان بگنجانید.

کلم حاوی سولفورافان و آنتوسیانین‌ها است که برای رشد سلول‌های مغزی اهمیت دارد. کلم قرمز حاوی مقادیر کمی قند، فیبربالا و غنی از فولات و ویتامین 6B است که به تنظیم خلق وخو، حافظه و تمرکز کمک خواهد کرد.

راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال

نتیجه گیری

و در آخر بیماری بیش فعالی در کودکان از مواردی است که باید زیر نظر پزشک مربوطه و به همراهی مداوم خانواده صورت بگیرد و افراد باید بدانند در صورت بی توجهی به این اختلال، اثرات مخربی را برای کودکان به همراه خواهد داشت. امیدوارم راه‌ های کنترل کودکان بیش فعال به والدین کمک لازم را کرده باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.