تاریخ امروز16 اردیبهشت 1403
روش های بیدار شدن در صبح زود

بخوانید و سحرخیز شوید !!

همه‌‌‌ی ما جمله‌ی معروف “سحرخیز باش تا کامروا شوید” را بارها شنیده‌ایم. شاید شماها از خودتان بپرسید که زود بیدار شدن اصلا چه فوایدی دارد؟ سوالی که اکثراً افراد وقتی صبح زود برای انجام کار می‎‌خواهند از خواب بیدار شوند چندین بار با خود تکرار می‌کنند. عده‌ای بر این باورند که برای پیشرفت وشروع کار باید صبح زود بیدار شد تا از افراد جامعه و رقیبان فرضی عقب نمانیم. جالب است بدانید این طرز فکر که سحرخیز بودن به معنای کم خوابیدن است اصلا صحیح نیست بالعکس خواب کافی داشتن و به موقع خوابیدن می‌تواند به شما کمک کند که به راحتی صبح زود بیدار شوید اما بدانید که تلاش برای به موقع خوابیدن فوایدی بسیاری برای بدن دارد که سلامت آن را تضمین خواهد کرد.

شما چه از راه‌کار‌هایی برای سحرخیزی استفاده می‌کنید؟ آیا تاکنون به دنبال راهی برای بهترو راحت‎‌تر بیدار شدن بوده‌اید؟

روش‌هایی بسیاری برای خواب راحت و زود بیدار شدن در صبح وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد تا به کمک آن بتوانید از فواید خواب کافی نیز بهره ببرید.

فواید باورنکردنی خواب کافی

 

کنترل وزن خوابی

اگر به دنبال کاهش وزن خود هستید، یکی از مهم‌ترین نکاتی که متخصص تغذیه به شما پیشنهاد می‌کند داشتن خواب کافی است زیرا بعد از یک خواب خوب شبانه، بدن انرژی مورد نیاز را به دست می‌آورد و کالری می‌سوزاند. اگر خواب خوبی نداشته باشیم تعادل هورمون‌های بدنمان به هم‌ می‌خورد و این باعث می‌شود فرد در طول روز احساس گرسنگی بیشتری داشته باشد، در صورتی که نیازی به خوردن غذا ندارد.

همچنین نداشتن خواب کافی باعث می‌شود در طول روز خسته و کسل باشیم و دیگر انرژی و انگیزه لازم برای پیاده‌روی و ورزش کردن را نداریم که این می‌تواند سلامت شما را به خطر بیاندازد.

 

سیستم ایمنی‌تان تقویت می‌شود

کبمود خواب باعث خواهد شد انرژی درونی بدن کاهش یابد و تاثیرات مخربی بر روی ایمنی آن بگذارد و بدن را مستعد عفونت و بیماری می‌کند. هچنین خواب کافی می‌تواند انرژی مورد نیاز را تامین سازد.

روش های بیدار شدن در صبح زود

 

خطر دیابت را کاهش می‌دهد

خواب کافی داشتن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد، مخصوصاً افرادی که ساعات طولانی را کار می‌کنند، برای تامین انرژی بیشتر غذا می‌خورند و معمولا به سراغ خوراکی‌های ناسالم مثل شیرینی‌ها میروند، که قند خون را بالا می‌برد. کمبود خواب موجب مقاومت به انسولین میشود؛ یعنی بدن سخت‌تر می‌تواند قند را تجزیه کند و انسولین نمی‌تواند کارش را انجام دهد؛ در نتیجه قند خون بالا می‌رود و به چشم، کلیه‌ها، عصب‌ها و قلب آسیب می‌رساند.

 

پوست‌تان شاداب‌تر می‌شود

داشتن خواب ناکافی عوارضی بر روی پوست و زیبایی دارد. زمانی که کمبود خواب داریم بدنمان کورتیزول بیشتری را ترشح میکند؛ این باعث بروز استرس و التهاب در بدن می‌شود که بر کیفیت پوست‌مان تاثیر خواهد گذاشت. التهاب می‌تواند باعث تجزیه‌ی کلاژن و اسید هیالورونیک شود؛ مولکول‌هایی که سبب درخشش و انعطاف پوست هستند. هنگام خواب تعادل هیدراسیون تنظیم خواهد شد؛ رطوبت پوست احیا شده و مایعات اضافی دفع می‌شوند؛ همینطور خواب کافی فرایند پیری را تسریع می بخشد و باعث افزایش هورمون رشد شده تا سلول‌های آسیب دیده ترمیم شوند.


مقاله مربوط به دستگاه بخور و فواید بی نظیر آن را در روژه مگ بخوانید.

روش های بیدار شدن در صبح زود

رابطه‌ی جنسی بهتری خواهید داشت

اینکه توان جنسی شما چقدر است فرقی نمیکند در هر صورت کمبود خواب بر عملکرد جنسی شما تاثیر منفی دارد. خواب تستوسترون را افزایش می‌دهد و میل جنسی را در زنان و مردان تقویت می‌کند. همچنین خستگی ناشی از کم بخوابی شما را بی حوصله و کسل می‌کند و روابطتان را با همسرتان تحت تاثیر قرار می‌دهد.


مقاله اصولی ترین راه های سفید شدن دندان را در روژه مگ بخوانید.

عضله می‌سازید

اینکه ورزشکاران به خواب اهمیت می‌دهند بی دلیل نیست زیرا هنگام خواب بدن وارد فاز آنابولیک شده و از این فرصت برای ترمیم آسیب‌های به وجود آمده در سلول و بافت استفاده می‌کند.

روش های بیدار شدن در صبح زود

استرس‌تان را کاهش دهید

استرس زیاد به خواب رفتن را مشکل خواهد کرد و بالعکس خواب کافی استرس را کم می‌کند هچنین کم خوابی باعث شده شما حساس‌تر و آسیب پذیرتر شوید که این موضوع استرس را بالاتر می‌برد. ضمناً باید بدانیم فشارخون و کلسترول‌مان را افزایش می‌دهد.

 

افسردگی را کاهش می‌دهد

کمبود سروتونین موجب افسردگی می‌شود که در صورت داشتن خواب کافی مقدار مناسبی از آن در بدن ترشح می‌شود و فرد را از افسردگی دور می‌کند.

 

از بیماری ام اس جلوگیری می‌کند

خواب کافی تولید میلین توسط سلول‌های مغزی را افزایش میدهد. کار میلین حفاظت از سلول‌های عصبی است و مهم‌ترین وظیفه‌ی آن تسریع ارسال پیام در بافت‌های عصبی خواهدبود.

روش های بیدار شدن در صبح زود

و اما بیشتر از عوارض کم خوابی بدانیم!

  • سرطان
  • کاهش یادگیری
  • بروز بیماری قلبی
  • کاهش اثرگذاری واکسن‌ها
  • افزایش تحریک پذیری
  • مشکلات بینایی
  • سردرد
  • کندی در واکنش
  • عفونت
  • تکرر ادرار
  • عدم تمرکز
  • اختلال گفتاری
  • مشکلات دستگاه گوارش
  • ….

تمام این موارد از فواید و مضرات کم خوابی است.

روش های بیدار شدن در صبح زود

حالا می‌خواهیم بیشتر با روش ‌های بیدار شدن در صبح زود آشنا شویم:

 

– به خودتان فشار نیارید

یکی از بهترین روش های بیدار شدن در صبح زود ، داشتن برنامه برای این کار است. توجه کنید که در ابتدا برای عادت به کاری لازم است مداوم و آهسته پیش بروید زیرا عادت‌های ما ناگهانی پدید نمی‌آیند و به گذر زمان نیازمند هستند. برای مثال:

هفته‌ی اول : ساعت 6:45 صبح

هفته‌ی دوم : ساعت 6:30 صبح

هفته‌ی سوم: ساعت 6:15 صبح

هفته‌ی چهارم: ساعت 6:00 صبح

آرام و مداوم ساعت بدن خود را تنظیم کنید.

روش های بیدار شدن در صبح زود

– برای صبح‌ها هدف تعیین کنید

از دیگر روش های بیدار شدن در صبح زود ، داشتن انگیزه و هدف است. در همین راستا، از شب قبل برای شروع فردا یک انگیزه یا هدف تعیین کنید. در این صورت منتظرید که صبح شود و به دنبال کارتان بروید. برای مثال:

  • ورزش کنم
  • صبحانه سالم و خوشمزه درست کنم
  • مطالعه کنم

 

– به مرور بهینه‌ترش کنید

هنگامی که پی بردید به عادت‌های صبحگاهی عادت کرده‌اید، سعی کنید کارهای بکنید که برایتان تازگی دارد و ترتیب کارها را عوض و بدل کنید. تمام این کارها برای بهتر شدن خودتان انجام می‌شود پس از صبح خود نهایت لذت را ببرید.

 

 – قبل از به رختخواب رفتن تلویزیون نبینید

سعی کنید تا یک ساعت قبل از رفتن به تخت خواب از هیچ وسیله‌ای استفاده نکنید زیرا  این باعث می‌شود ذهن شما درگیر مسائل شوند و به راحتی نخوابید.

روش های بیدار شدن در صبح زود

– نظم خواب خود را در تعطیلات نیز رعایت کنید

داشتن نظم در خواب، یکی دیگر از بهترین روش های بیدار شدن در صبح زود محسوب می‌شود. حتی در تعطیلات هم سعی کنید برنامه خوابی خود را برهم نزنید. اینکه شب قبل تا دیر وقت بیدار بمانید و صبح به دلیل اینکه تعطیل هستید از خواب بیدار نشوید، برنامه خواب شما نظم خود را از دست میدهد و در تمام طول هفته حس خستگی و خواب آلودگی دارید.

 

– ساعت زنگ‌دار را از خود دور کنید

اگر ساعت زنگ‎‌ دار در نزدیک خود قرار دهید، آن وقت هنگام زنگ زدن بدون برداشتن سر از روی بالشت ساعت را خاموش می‌کنید ودوباره می‌خوابید اما اگر آن را کمی دورتر قرار دهید در این صورت مجبور می‌شوید از جایتان بلند شوید و آن را خاموش کنید. این کار باعث هوشیاری بیشتر شما خواهد شد.

 

– نور روشنی را در اول صبح ببینید

دیدن تلویزیون قبل از خواب توصیه نمی شوند اما یک تا دو ساعت بعد از بیدار شدن از خواب می‌تواند به تنظیم ساعت بدن کمک کند همچنین با نور آفتاب در روزهای تابستانی بیدار شوید و در روزهای زمستانی به پیاده‌روی بروید.

روش های بیدار شدن در صبح زود

حال که به صورت کلی با بعضی از روش های بیدار شدن در صبح زود و سحرخیزی آشنا شدید، بهتر است درباره یک موضوع مهم دیگر صحبت کنیم. عده‌ای با انجام تمام روش‌های فوق هنوز هم هنگام بیدار شدن احساس خواب آلودگی می‌کنند وترجیح می‌دهند در این هنگام از قهوه استفاده کند اما نمی‌دانند این روش می‌تواند اوضاع را بدتر کند! آیا می‌دانستید خوراکی‌هایی هستند که به سحرخیزی شما کمک می‌کنند؟

 

با این خوراکی‌ها سحرخیز شوید

 

سرکه سیب: مخلوط سرکه سیب همراه با آب و عسل نه تنها یک درمان سنتی است بلکه برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار مفید است.

آب: کم آبی در بدن دچار ناهوشیاری می‌شوند. اکثر ما هنگام بیدار شدن این کم آبی را احساس میکنیم بهتراست یک لیوان آب با مقداری لیمو برای رفع این کم آبی بنوشیم. این کار به دستگاه گوارش هم کمک خواهد کرد.

نعناع: سبزی‌هایی با رنگ تیره سرشاراز ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند که می‌توانند انرژی مورد نیاز شما را تامین کنند. بهتر است آن‌ها را در مخلوط کن هم بزنید یا آب بگیرید و آن را بنوشید.

تخم مرغ: می‌توانید انرژی مورد نیاز خود را از یک صبحانه‌ای که در آن پروتئین و چربی وجود داشته باشد، به دست آورید. تخم مرغ بهترین گزینه است و اگر می ‌خواهید مدت طولانی‌تری انرژی داشته باشید بهتر است کربوهیدرات را به صبحانه‌تان اضافه کنید اما از مصرف مواد غذایی شیرین و فرآوری شده پرهیز کنید.

 

 نتیجه‌گیری:

برای انجام هرکاری اگر انگیزه و پشتکار لازم را داشته باشید، مطمئن باشید تلاشتان نتیجه خواهد داد. امیدوارم روش های بیدار شدن در صبح زود به شما کمک کند تا راحت‌تر با سحرخیزی کنار بیایید و دیگر خواب ماندن در شروع روز برای شما نگران کننده نباشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.