تاریخ امروز7 مهر 1403
بیماری های خود ایمنی در بارداری

مراقب بیماری های خود ایمنی در دوران بارداری باشید

ابتلا به بیماری های خود ایمنی در بارداری می تواند سلامت مادر را در این دوران تهدید کند. در بارداری برخی از بیماری ها به علل مختلف به وجود می آیند. دیابت حاملگی و فشار خون از شایع ترین مشکلات و بیماری هایی است که در این زمان گریبان گیر شخص خواهد شد. اما بیماری های دیگری نیز وجود دارند که به بیماری های خود ایمنی معروف هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی بیماری های خود ایمنی در بارداری بپردازیم؛ تا در این برهه ی حساس بیش از پیش مراقب سلامت خود و جنین باشید.

 

بیماری خود ایمنی به چه نوع بیماری هایی گفته می شود؟

به دسته ای از بیماری ها که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به خود حمله کند؛ بیماری های خود ایمنی گفته می شود. همانطور که می دانید سیستم ایمنی بدن در همه حال، خصوصا در هنگام بیماری، وظیفه ی حفاظت از بدن را به عهده دارد. اما در مواجه شدن با برخی بیماری ها به طور غیر طبیعی عمل کرده و به بدن حمله می کند. عملکرد آن اینگونه است که عوامل خارجی را شناسایی کرده و سلول های خود را برای مقابله با این عوامل بیگانه می فرستد. در حالت غیر عادی سیستم ایمنی سلول های سالم بدن را به عنوان عوامل بیگانه شناسایی می کند؛ سپس به آن ها حمله خواهد کرد.

 

بیماری های خود ایمنی در بارداری کدام ها هستند؟

بیماری های خود ایمنی ممکن است برای هر فرد به وجود آید. اما شایع ترین آن ها در که زمان بارداری گریبان گیر شخص می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

لوپوس اریتماتوز سیستمیک

LSE یا لوپوس یکی از بیماری های خود ایمنی در بارداری است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله کرده و باعث التهاب می شود. در صورتی که درمان نشود پس از گذشت مدتی بافت های بدن را نیز دچار خواهد کرد. از جمله مناطقی در بدن که لوپوس می تواند روی آن ها تاثیر داشته باشد می توان به پوست، مفاصل، کلیه ها، سلول های خونی، رگ های خونی، ریه ها و حتی مغز اشاره کرد. بیماری لوپوس که جز بیماری های خود ایمنی در بارداری محسوب می شود؛ علائمی نظیر موارد زیر را دارد:

  • درد و تورم مفاصل
  • بثورات پوستی
  • تب‌ های بی‌ دلیل
  • خستگی

جالب است بدانید مادرانی که به این بیماری مبتلا هستند؛ آن را به جنین منتقل نمی کنند. در صورت عدم درمان یا تشدید آن باید شاهد مشکلاتی همچون سقط جنین، وزن کمِ نوزاد هنگام تولد، پره اکلامپسی و زایمان زودرس باشید.

بیماری های خود ایمنی در بارداری

سندرم آنتی ‌فسفولیپید

این نوع بیماری بسیار نادر است و برای عده ی معدودی از افراد به وجود می آید. در این بیماری به طور غیر معمول لخته خود در برخی نقاط بدن تشکیل می شود، دلیل آن هم این است که سیستم ایمنی آنتی بادی های خود را برای مبارزه با نوعی فسفولیپید می فرستند. فسفولیپید به نوعی چربی و پروتئین گفته می شود که وظیفه پوشاندن رگ های خونی را به عهده دارند. در واقع حمله به آن ها باعث آسیب رسانی به رگ ها می شود. گاهی این بیماری همراه با بیماری های خود ایمنی در بارداری مثل لوپوس اتفاق می افتد.

از جمله مشکلاتی که ممکن است با این بیماری همراه باشد می توان به سقط‌ جنین مکرر، پره ‌اکلامپسی، زایمان زودرس و مرده‌ زایی (مرگ جنین در رحم) اشاره کرد. برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری یا کمک به بهبود آن پزشک ممکن است از داروهایی که مانع از لخته شدن خون می شود در دز پایین مثل آسپرین و هپارین با وزن مولکولی کم تجویز کند.


خطرات نگهداری حیوان خانگی در دوران بارداری

 

آرتریت روماتوئید

در این بیماری پوشش مفاصل دچار التهاب می شود، دلیل آن هم این است که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به جای حمله به سلول های بیگانه به سلول های سالم بدن از جمله مفاصل مچ پا، پا، مچ دست، دست، آرنج، زانو و ستون فقرات حمله می کنند. در نتیجه با تخریب آن ها موجب تورم، التهاب، تخریب مفصل و حتی استخوان ها می شود که با درد همراه است. گاهی با توجه وضعیت مادر، داروهایی تجویز می شود که می تواند منجر به زایمان زود رس یا نقص هنگام تولد شود. در نتیجه اگر به این بیماری مبتلا هستید بهتر است پیش از بارداری برای درمان آن اقدام کنید تا در زمان بارداری مشکلی برای شما یا جنین به وجود نیاید. بر اساس آمار به دست آمده از بیماری های خود ایمنی در بارداری مثل آرتریت روماتوئید، علائم آن در حین بارداری بهبود پیدا کرده است.

 

اسکلرودرمی

زمانی که سیستم ایمنی بدن تصمیم می گیرد به جای این که به عفونت های موجود در بدن حمله کند به سایر نقاط سالم حمله خواهد کرد. بیماری اسکلرودرمی به وجود می آید در این بیماری پوست و حتی رگ های خونی ضخیم و سفت می شوند. این موضوع باعث می شود در کلیه ها و ریه ها اسکار یا همان جای زخم به وجود آید.


علت و درمان افسردگی پس از زایمان

بیماری اسکلرودرمی خود به دو نوع سیستمیک و موضعی تقسیم می شود که نوع موضعی آن پوست را تحت تاثیر قرار داده و نوع سیستمیک آن اندام ها و بافت های همبند را دربر می گیرد. منظور از بافت های همبند فیبرهایی است که باعث اتصال بین سلول ها، بافت ها و اندام های بدن می شود. از دیگر آسیب هایی که توسط این بیماری به بدن می رسد می توان به رباط‌ ها، اعصاب، عضلات، تاندون ‌ها و همچنین افزایش فشار خون اشاره کرد. معمولا این بیماری روی زنان بیش از مردان تاثیر می گذارد به شکلی که قسمت زیادی از بدن را دربر می گیرد. در صورتی که پیش از بارداری نیز به این بیماری مبتلا هستید باید شرایط خود را در بارداری نیز بیش از پیش تحت کنترل قرار دهید. اما اسکلرودرمی موضعی به ندرت در بارداری اتفاق می افتد.

بیماری های خود ایمنی در بارداری

سندرم شوگرن 

همانطور که می دانید گلبول های سفید وظیفه ی حفاظت از بدن در برابر عفونت ها را به عهده دارند. اما زمانی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه آن را به سمت غدد تولید کننده رطوبت مثل غده های موجود در چشم یا دهان می فرستند بیماری سندرم شوگرن به وجود می آید. از جمله مشکلاتی که با این بیماری همراه است می توان به خشکی چشم، سوزش چشم ها، خشکی دهان، به سختی بلعیدن، خشکی واژن و تورم غدد گردنی اشاره کرد که در بانوان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

 

نتیجه گیری

بارداری یکی از دوران های حساس در زندگی زنان است. گاهی در این برهه زمانی ممکن است شخص به بیماری های مختلفی دچار شود. اما برخی از آن ها به عنوان بیماری های خود ایمنی شناخته می شوند. بیماری های خود ایمنی به آن دسته از بیماری هایی گفته می شود که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت های سالم بدن حمله کرده و موجب تخریب آن ها می شود. از جمله بیماری ها خود ایمنی می توان به سندرم شوگرن، اسکلرودرمی، سندرم آنتی ‌فسفولیپید و… اشاره کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.