تاریخ امروز8 اردیبهشت 1403
بیماری صرع در کودکان

هر چیزی که درباره بیماری صرع در کودکان باید بدانید

صرع انواع متفاوتی دارد. گاهی کودکان و بزرگسالان تجربه‌­ی مشابهی از تشنج دارند؛ اما ممکن است برخی از آن‌ها در کودکان شایع­‌تر از بزرگسالان باشد. به گزارش انجمن صرع انگلستان از هر 200کودک و نوجوان زیر 18سال، یک کودک به صرع مبتلاست. آشنایی با علائم صرع، انواع آن، روش­‌های مقابله، اقداماتی جهت پیشگیری از تشنج برای افراد مبتلا، والدین کودکان مبتلا و افراد نزدیک به آن­‌ها برای آگاهی بیشتر از بیماری صرع در کودکان بسیار مفید است و لازم است که درباره موضوعات ذکر شده اطلاعات کافی را داشته باشید.

صرع در کودکان

در ابتدا بهتر است درباره ماهیت این مشکل صحبت کنیم. صرع، یک بیماری روحی روانی نیست؛ بلکه شایع‌ترین اختلال مغز و اعصاب است که هنوز دلیل خاصی برای آن مشخص نشده و هر فردی در هر سن و جنسیتی ممکن است به آن مبتلا شود. مغز، شامل میلیون‌ها سلول و سیستم عصبی به نام نورون است که به طور طبیعی، دارای امواج الکتریسیته‌ای است که باهم در تماس هستند. اصلی‌ترین نشانه‌ی صرع، تشنج است. در تشنج یک جرقه میان این امواج الکتریسیته، مانند رعدوبرق ایجاد می‌­شود که باعث تغییر حالت و رفتار فرد خواهد شد. این جرقه در مغز فرد ایجاد شده و فعالیت مغز را غیرطبیعی کرده و علائم بیماری صرع و نوع آن را مشخص می‌­کند. به این حالت "حمله­‌ی صرع" نیز گفته می‌­شود.

ابتلا به این بیماری شناخته شده معمولا در کودکان بالای 5سال رخ می‌­دهد که با تشنج همراه است و در سن پایین­‌تر شیوع ندارد. در سنین 6 ماهگی تا 5 سالگی تشنج بیمار ناشی از تب بوده و صرفا مربوط به بیماری صرع نیست.

صرع4

‌انواع صرع

در گذشته هرکس که دو بار دچار تشنج می­‌شد، مبتلا به صرع محسوب می‌­گردید. بهتر است بدانید همه­‌ی حملات، ناشی از صرع نیستند و عوامل دیگری نیز فرد را در موقعیتی مشابه صرع قرار خواهد داد از جمله:

غش، تشنج ناشی از تب، افزایش ناگهانی دمای بدن، سنکوپ ناشی از افت فشار خون و...

این علائم حمله‌­ی تشنج صرعی شمرده نمی‌­شوند؛ چرا که در فعالیت طبیعی مغز، اختلالی ایجاد نمی‌­کنند و عوامل دیگری در آن­ دخیل نیستند.

به طور کلی انواع صرع به دو دسته تقسیم می­‌شود:

تشنج عمومی و تشنج کانونی یا متمرکز(فوکال)

تشنج عمومی، هر دو طرف مغز را تحت تاثیر قرار می‌­دهد و باعث کاهش عمده­‌ی سطح هوشیاری می‌­شود. تشنج عمومی، خود به 6نوع دسته بندی تقسیم شده‌اند که به آن­ نگاهی می‌­اندازیم:

  1. تشنج‌­های غیاب (Absence): این نوع تشنج غالبا در کودکان رخ می‌­دهد که به عنوان "صرع کوچک" شناخته می­‌شود. علائم آن خیره شدن، چشمک زدن و لبخند زدن است که تنها 2ثانیه طول می­‌کشد و معمولا کسی متوجه آن نخواهد شد.
  2. تشنج­‌های تونیک: این حالت از تشنج بدون لرزش است و تمام بدن خشک می­‌شود که گاهی فرد روی زمین می­افتد اما سرعت بازگشت بیمار به حالت طبیعی و عمومی زیاد است.
  3. تشنج­های اتونیک: به این نوع تشنج "حملات سقوط" هم گفته می‌شود؛ چرا که قدرت ماهیچه­های بدن به طور ناگهانی افت کرده و شخص به زمین می­افتد.
  4. کلونیک: این حمله با حرکات ریتمیک و پرشی عضلات بروز کرده و معمولا بر گردن، صورت و دست­ها اثر می­‌گذارد.
  5. میرکلونیک: این نوع تشنج هم می‌­تواند به تنهایی و هم با سایر انواع صرع عمومی، اتفاق افتد. اغلب کمی بعد از بیدار شدن از خواب رخ می‌­دهد. علامت آن تکان­‌های کوتاه و غیرمنتظره در یک اندام و یا پرش اندام است.
  6. تونیک_کلونیک: آن را به عنوان بیماری صرع بزرگ می­‌شناسند. در شروع این حمله فرد ممکن است زبانش را گاز بگیرد یا جیغ بکشد، ماهیچه­‌های فرد منقبض شده و گاهی به زمین می­‌افتد؛ سپس ماهیچه‌­ها به صورت ممتد منبسط و منقبض شده که منجر به لرزش و تکان خوردن فرد می­‌شوند. گاهی تنفس کند شده و فرد دچار بی‌­اختیاری ادرار می‌­شود. پس از این حملات شخص احساس خستگی، گیجی و سردرد کرده و گاهی ممکن است نیازمند استراحت مطلق باشد.

در نوع دیگر صرع یعنی تشنج کانونی که به آن "صرع موضعی" نیز می­‌گویند، تنها بخشی از مغز تحت تاثیر قرار می‌­گیرد نه همه‌­ی آن. در طول تشنجات کانونی علائمی که رخ می‌­دهند، وابسته به این‌که کدام بخش از مغز تحت تاثیر قرار گرفته باشد، هستند از این رو به دو دسته­‌ی ساده­‌ی موضعی و پیچیده­‌ی موضعی تقسیم می­‌شوند.

نوع صرعی که کودک دچار آن می­‌شود، بستگی به این موضوع دارد که کدام بخش از مغز درگیر و مختل شده باشد.


مقاله همه چیز درباره کرونا در کودکان را در روژه مگ بخوانید.

زمانی‌که بدون دخالت عوامل محرک(که در ادامه مطلب کامل‌­تر به آن­‌ها اشاره می­‌کنیم)مثل افت فشار خون، تب، کمبود کلسیم و ... شخص مکررا دچار تشنج گردد اصطلاحا می­‌گویند، فرد دچار "صرع اپی لپسی" شده است.

انواع صرع

 انواع تشنج در کودکان

انواع مختلف تشنج شامل تکان خوردن شدید بدن، حرکات تکراری، احساسات غیر طبیعی مثل تجربه‌­ی مزه­‌های ناآشنا در دهان یا احساس ناراحتی در معده و احساس بوی خاصی هنگام تنفس است.

بعضی اوقات در هنگام حمله ممکن است کودک ازدچار شدن به حمله آگاه باشد اما در برخی انواع تشنج، به آن آگاه نبوده و خاطره‌ه­ایی از این تجربه نداشته باشد. تشنج شبانه یا به اصطلاح "تشنج خواب" نمونه‌ای از این حالت است که در آن کودک وقتی که خواب است، دچار حمله می­‌شود. این نوع حمله بر الگوی خواب کودک تاثیرگذار بوده و پس از بیدار شدن، احساس خستگی و گیجی می­‌کند.

صرع1

علائم تشنج در کودکان چیست؟

هنگام تشنج، کودک برای چند دقیقه، هوشیاری و آگاهی خود را نسبت به محیط اطرافش از دست داده و بدن دچار لرزش می‌­شود. ممکن است چش­م‌ها به یک سمت منحرف شده و تنها سفیدی آن‌ها نمایان شود. دهان نیز کف می‌­کند و بعضی از کودکان موقع تشنج کنترل ادرار خود را از دست می‌دهند.

لازم است بدانید که علائم تشنج همیشه مشهود نیست و ممکن است کودک دچار تشنج مخفی شود. در چنین مواقعی، به یک جا خیره می­‌شوند؛ بدون اینکه لرزشی مشاهده شود و دیگران متوجه تشنج کودک نخواهند شد. پدر و مادر کودک مبتلا، باید در این زمینه هوشیار باشند چرا که ممکن است بچه هنگام بازی کردن یا دوچرخه سواری دچار حمله شود و به دلیل عدم آگاهی والدین از آن، پیشگیری و درمان چاره نکنند؛ که در این صورت پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت. وقوع دو حمله‌­ی صرع در یک ماه برای کودک موجب صدمه به مغز شده و در آینده، کودک را دچار کاهش توان مغز و اختلال در یادگیری می­‌کند.

 

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

راه حل­‌های درمان صرع چیست؟

از کودکان مبتلا به صرع، حتما باید نوار مغزی گرفته شود تا بتوان تشخیص داد که ناشی از کدام نوع صرع بوده و روش‌­ها و داروهای مربوطه توسط پزشک متخصص کودکان تجویز شود. متخصصان با بررسی نوار مغزی فرد و انجام تصویربرداری از مغز، با روش­‌هایی مثل سی تی اسکن و MRI، اگر ضایعه­‌ی ساختمان مغزی مشاهده یا نوار مغزی غیر طبیعی گزارش شود، باید دوره­‌ی درمان بیماری صرع آغاز شود.

کودکانی که صرع در آن­‌ها تشخیص داده شده، تحت درمان دارویی قرار می­‌گیرند و از داروهای ضد تشنج که به عنوان داروهای AEDs از آن­ها یاد می‌شود؛ باید استفاده ­کنند. اکثر این داروها با هدف توقف تشنج در کودک توصیه می­‌شوند که متاسفانه گاهی موجب توقف قطعی نخواهند شد و فقط این حملات صرعی را کنترل می­‌کنند.

قبل از تجویز دارو و شروع درمان، لازم است، بسته به نوع دارو، کودک از لحاظ آنزیم­‌های کبدی، تحت نظر پزشک مربوطه چک شوند و خودسرانه اقدام به مصرف دارو یا قطع ناگهانی آن نکنند.

دوز دارو در هر بیمار متفاوت است و بدن هرکس نسبت به مقدار مشخصی از دارو جوابگو است.

پزشکی که فرد مبتلا تحت درمان اوست باید با تشخیص دقیق و انتخاب بهترین روش درمانی، دارویی که کمترین عارضه را برای بیمار دارد تجویز نماید.

ارائه درمان مناسب و انتخاب نوع دارو در کنار همکاری فرد مبتلا نقش اساسی در کنترل و درمان بیماری صرع در کودکان دارد. پیشبرد تمام روند درمان، توسط پزشک کافی نیست و لازم به آگاهی مریض و رعایت بعضی از نکات است. برای مثال، فرد مبتلا باید مراقبت­‌هایی را در نظر بگیرد و اطلاعات کاملی در اختیار آن­ قرار داده شود تا نهایت همکاری لازم را با پزشک معالج خود داشته باشد.

حصول نتیجه­‌ی مثبت در کنترل بیماری صرع در کودکان ملزم به داشتن تغذیه‌­ی مناسب فرد مبتلا، داشتن خواب و استراحت کافی و پرهیز از عوامل محرکی ست که بیماری صرع در کودکان را دو چندان می‌کند.

جالب است بدانید رژیم کتوژنیک نیز تا حد زیادی حملات صرع را کاهش داده و باید با توجه به وضعیت جسمی کودک و توسط متخصص تغذیه به همراه درمان دارویی، تنظیم گردد تا به بهبود شرایط کودک کمک کند.

همچنین برخی متخصصان مغز و اعصاب معتقدند بهتر است بیماران برای بهبودی، دست به گریبان نوعی عمل جراحی شوند. وسعت این جراحی بر اساس این‌که کدام قسمت مغز را درگیر کرده تعیین می­‌گردد و در آن بخشی از مغز برداشته می­‌شود. بیماری صرع در کودکان با این عمل جراحی فقط کنترل شده و جهت کاهش تشنج‌­های کودک صورت خواهد گرفت.

بیماری صرع در کودکان

 محرکه‌­های افزایش دهنده‌­ی بیماری صرع در کودکان

برخی از افراد محرکه­‌های آنی و ملموسی را گزارش کرده­‌اند که معمول­‌ترین آن­‌ها سرماخوردگی‌ست.

از دیگر عوامل محرک می­‌توان به کم خوابی، حساسیت به غذا، فشار و استرس روحی، مصرف مواد مخدر، تشنگی شدید و در معرض فلاش نور بودن(مثل انجام بازی­‌های ویدیویی)اشاره کرد. همچنین، فرد مبتلا باید از مصرف مواد تحریک‌پذیری مانند کافئین، قهوه و شکلات اجتناب کند.

شخصی که به بیماری صرع مبتلاست، آستانه‌­ی تحریک پذیری مغزش کم است، از این رو عواملی نظیر تب و تصادف فرد را در معرض تشنج قرار خواهد داد.

عوامل دخیل در تشدید خطر ابتلا به صرع

سن: بیماری صرع در کودکان و افراد مسن غالب‌تر است اما ممکن است در هرسنی رخ دهد ولی احتمال آن در کودکی و پیری بیشتر است.

جراحت سر: آسیب­‌هایی که به ناحیه­‌ی سر و صورت شما وارد می‌­شود، مسئول بروز بعضی بیماری­‌ها هستند که یکی از آن‌ها صرع است. جراحت وارد شده به سر، ممکن است آسیب مغزی ایجاد کرده و منجر به بیماری صرع شود.

سکته‌­ی مغزی یا سایر بیماری­‌های عروقی: سکته‌ی مغزی یا بیماری­‌های خونی و عروقی هم مانند مورد قبلی، آسیب پذیری مغز را جهت ابتلا به بیماری صرع افزایش می‌­دهد.

کم خونی: هرچند این مورد از فاکتورهای دخیل برای بیماری صرع در کودکاننیست اما خطر ابتلا در افراد مسن را افزایش می­‌دهد.

عفونت مغزی:عفونت­‌هایی مثل مننژیت که موجب التهاب مغز یا نخاع شود؛ شما را یک قدم به سمت خطر ابتلا به صرع نزدیک خواهد کرد.

سابقه­‌ی تشنج در کودکی: تب­‌های شدید در دوران کودکی وقتی به تشنج ختم شوند در آینده احتمال ابتلا به صرع را افزایش خواهند داد.

سابقه‌­ی خانوادگی در ابتلا به بیماری صرع در کودکانموثر است اما جای بحث دارد و به طور کلی نمی­‌توان آن را خیلی موثر شمرد.

نقش ژنتیک در سرنوشت کودکان مبتلا به صرع

ژنتیک عامل صد در صد موثری در ابتلا به صرع نیست اما بدن دارای 25هزار ژن است که تعدادی از آن­‌ها با بیماری صرع مرتبط هستند. چرا که تغییر وضعیت و معیوب شدن این ژن­‌ها در بروز صرع موثر می­‌شود. پس نمی‌­توان به طور قطعی بیماری صرع در کودکان را ارثی محسوب نمود.


نکاتی درباره عفونت گوش کودکان که باید بدانید

برخی افراد در طی دوره­‌ی درمان لازم است در بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گیرند یا تا آخر عمر به مصرف دارو ادامه دهند. درصورتی که داروهای ضد تشنج نتیجه­‌ی مطلوب را به همراه نداشت، می­‌توان از سایر شیوه‌­ها مثل رژیم کتوژنیک، عمل جراحی و تحریک عصب واگ هم کمک گرفت.

بیماری صرع در کودکان 2

دومین دوشنبه‌­ی فوریه­‌ی هرسال چه خبره؟

دومین دوشنبه­‌ی فوریه­‌ی هرسال به نام روز جهانی صرع نام گذاری شده است. هدف از نام گذاری این روز، ارتقای آگاهی جامعه درباره­‌ی بیماری صرع در کودکانو بزرگسالان است و پیش بینی می­‌شود حدود یک درصد جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا باشند. در ایران نیز همگام با جامعه­‌ی جهانی هرسال در این تاریخ برنامه­‌های مربوط به آن را اجرا می‌­کنند. اقداماتی مثل استقرار اتوبوس­‌هایی جهت پاسخگویی به سوالات شهروندان و پخش بروشورهای آموزشی در مراکز عمومی مثل متروها و ... جهت ارائه­ی اطلاعات بیشتر به مردم، ارائه‌­ی خدمات درمانی مناسب و افزایش امکانات و تجهیزات پیشرفته‌تر تا حد زیادی در آشنایی بیشتر مردم با بیماری صرع در کودکان و بزرگسالان موثر و مفید واقع بوده است.

هشدار!

- مصرف برخی داروهای ضد صرع در دوران بارداری می­‌تواند سبب بروز نقایص مادرزادی در نوزاد شود.

- از قطع ناگهانی و خودسرانه­­‌ی داروهای ضد صرع به شدت اجتناب کنید چرا که سبب بروز عوارض گوناگونی مثل از دست دادن ناگهانی هوشیاری و انقباض عضلات همراه با تغییرات حسی و رفتاری می‌گردد.

نتیجه گیری:

با مطالعه و جمع بندی کوتاهی از مطالب فوق به این موضوع می­‌رسیم که بیماری صرع در کودکان وابسته به ارث و عوامل دیگری نبوده و موثرترین روش جهت پیشگیری و کنترل آن افزایش آگاهی و شناخت دقیق این بیماری‌ست و تنها اقداماتی مانند همکاری، مساعدت و مراقبت افراد نزدیک به مبتلا می‌­تواند تحت نظر متخصص اطفال یا مغز و اعصاب کودکان به بهبود شرایط کمک بسیاری کند. همچنین استخدام یک پرستار کودک با تجربه و آگاه در این زمینه هم می­‌تواند در سرعت بخشیدن به بهبودی بیماری صرع در کودکان شما را یاری نماید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.