تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403
عفونت گوش کودکان

نکاتی درباره عفونت گوش کودکان که باید بدانید

یکی از معمول‌ترین بیماری‌های دوران کودکی، عفونت گوش است که معمولا به دلیل تجمع مایعات عفونی و التهاب گوش میانی اتفاق می‌افتد. جالب است بدانید طبق آمار از هر 5 کودک، چهار نفر از آن‌ها تا 3 سالگی و حداقل یکبار به این مشکل دچار می‌شوند. به طور کلی اگر کودک یا نوزادی دارید که به این معضل دچار شده است یا باتوجه به شرایط موجود پیش بینی می‌کنید که به آن دچار خواهد شد، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا با علائم عفونت گوش کودکان بیشتر آشنا شوید و با رعایت نکات موثر، مشکل کودک دلبندتان را به طور کامل حل نمائید.

عفونت گوش کودکان چیست؟

متاسفانه نوزادان و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند زیرا لوله‌های استاش آن‌ها از بزرگسالان کوتاه‌تر و باریک‌تر است. این امر نه تنها دستیابی باکتری‌ها به گوش میانی را آسان‌تر می‌کند، بلکه به این معنی است که مایعات به‌راحتی در دام می‌افتند. ازآن‌جاکه سیستم ایمنی نوزادان و کودکان کاملا تکامل نیافته، مبارزه با عفونت‌ها برای آن‌ها سخت‌تر است. بااین‌حال، سیستم دفاعی بدن کودک معمولا برای مقابله با عفونت گوش کافی است. عفونت گوش کودکان که گاهی با نام اوتیت حاد نیز شناخته می‌شود، شایع‌ترین علت گوش درد است که به علت التهاب در گوش میانی ایجاد می‌شود. از آن‌جا که عفونت گوش کودکان یک بیماری خود محدود شونده است، لذا درمان آن بر پایه‌ی کنترل درد، رفع علائم آزاردهنده و نظارت بر روند بهبودی است. البته گاهی برای درمان عفونت از آنتی بیوتیک نیز استفاده می‌شود.

علت بروز عفونت گوش کودکان چیست؟

عفونت گوش کودکان مانند سایر مشکلات آن‌ها ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

- عفونت گوش میانی

مهمترین علت بروز عفونت گوش میانی، اختلال در عملکرد شیپور استاش است. شیپور استاش کانالی است که گوش میانی را به حلق متصل می‌کند. کار اصلی این کانال متعادل کردن فشار هوا و مایعات است. عوامل بسیاری باعث ایجاد اختلال در عملکرد شیپور استاش می‌شوند. از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی که می‌توانند باعث تحریک و متورم شدن این کانال شده و در نتیجه عفونت گوش را به همراه داشته باشند.

- متورم شدن لوزه‌ها

علاوه بر گوش میانی، لوزه‌ها نیز می‌توانند مشکلاتی را برای شیپور استاش فراهم کنند. در بعضی از مواقع لوزه‌ها به دلایل مختلف متورم شده و به شیپور استاش که یک رابط قوی میان گلو و گوش میانی است، فشار شدید وارد می‌کنند که این فشار در نهایت باعث عفونت شده و تنها راه درمان آن، برداشتن لوزه‌ها و جراحی است که معمولا میان کودکان زیادی اتفاق می‌افتد.

- پارگی پرده گوش

یکی دیگر از شایع‌ترین دلایل عفونت گوش کودکان، پاره شدن پرده گوش است. به طور کلی اگر مایعات یا هوا بیش از حد به پرده گوش فشار وارد کنند، این احتمال وجود دارد که پرده گوش پاره شود. در صورت بروز چنین حالتی، مایعی سفید، قهوه‌ای و زرد رنگ از گوش بیرون خواهد آمد. البته این مشکل با خارج کردن هوا و مایعات از گوش حل خواهد شد و در بدترین حالت، پس از 4 هفته پرده گوش بهبود خواهد یافت.


اگر کودک دیابتی دارید، بهترین مقاله برای کودکان دیابتی را بخوانید.

علائم عفونت گوش کودکان

معمولا کودکی که دچار این مشکل شود بی‌قرار است، خواب ناآرامی دارد و مدام گوشش را می‌کشد. علائم این معضل در نوزادان کمی متفاوت‌تر بوده که در ادامه به ‌آن‌ها اشاره می‌کنیم.

- ترشح مایع سفید یا زرد رنگ از گوش: البته این مورد در همه نوزادان اتفاق نمی‌افتد، اما در صورت بروز، باید بپذیرید که نوزاد به عفونت گوش مبتلا شده است. همچنین این مورد نشانگر این است که سوراخی کوچک در پرده گوش نوزاد ایجاد شده که البته نگران کننده نیست و برطرف خواهد شد.

- کاهش اشتها: عفونت گوش کودکان می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی در آن‌ها شود. این معضل جویدن و بلع را برای نوزادان سخت نموده و معمولا به این صورت است که نوزاد پس از چند جرعه اول شیر، آن‌را پس می‌زند.

- اسهال و استفراغ: به طور کلی معمولا همه عواملی که باعث بروز عفونت گوش کودکان می‌شوند، دستگاه گوارشی را نیز تحت تاثیر قرار خواهند داد و موجب بروز چنین اتفاقی می‌شوند.

آیا عفونت گوش کودکان خطرناک است؟

اگرچه عفونت گوش حاد باعث عوارض طولانی مدت نمی‌شود اما عفونت درمان نشده می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تری شود. کاهش شنوایی در موارد عفونت‌های مکرر و یا تجمع مایعات در گوش میانی، به کاهش شنوایی قابل توجه منجر می‌شود و در صورت آسیب دائمی پرده‌ی گوش یا سایر ساختارهای گوش میانی، ممکن است افت شنوایی دائمی رخ دهد. اگر اختلالات شنوایی در نوزادان و کودکان نوپا به طور موقت یا دائمی ایجاد شود، می‌تواند باعث تاخیر در مهارت‌های گفتاری، اجتماعی و رشدی آن‌ها شود. عفونت گوش درمان نشده یا عفونت‌هایی که به درمان جواب نمی‌دهند، می‌توانند به بافت‌های اطراف گسترش پیدا کنند و باعث ماستوئیدیت (التهاب استخوان برآمده در پشت گوش) شود که این موضوع بسیار خطرناک است و این کودکان باید فورا توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوند. به ندرت عفونت‌های گوش میانی به سایر بافت‌های جمجمه از جمله مغز یا غشاهای اطراف مغز (مننژ) گسترش می‌یابند و باعث ایجاد مننژیت می‌شوند. اگرچه اکثر پارگی‌های پرده‌ی گوش طی ۷۲ ساعت بهبود می‌یابند اما در بعضی موارد حاد، ترمیم جراحی لازم است.

انواع مختلفی از عفونت گوش کودکان

- اوتیت حاد خارجی(AOE): این مشکل به گوش شناگر نیز معروف است و به عفونت مجرای گوش خارجی گفته می‌شود.

- اوتیت گوش میانی یا مدیا: این معضل می‌تواند باعث ایجاد مایعات در پشت پرده گوش و التهاب شدید آن شود.

- اوتیت مدیای حاد(AOM): این مورد نیز به تجمع مایعات در گوش میانی اشاره دارد که معمولا اصلی‌ترین دلیل بروز آن، عفونت باکتری است.

- اوتیت مدیا با افیوژن(OME): این عفونت هنگامی ایجاد خواهد شد که مایعات در گوش میانی جمع شود. البته این مشکل باعث بروز درد یا تب نخواهد شد.

 

کتاب تشخیص ترنس (تراجنسی - ترنسکشوال Transsexual) از کودکی + قوانین عجیب ادیان

عکس هایی که شاید برایتان آشنا باشد

قیمت: ۲۹,۰۰۰ تومان

قیمت با تخفیف: ۱۵,۶۰۰ تومان

اطلاعات بیشتر

راه های پیشگیری از عفونت گوش کودکان

مسئله پیشگیری در عفونت گوش کودکان تقریبا امکان پذیر نیست؛ اما خوشبختانه عوامل زیادی وجود دارد که اگر والدین به آن‌ها توجه بیشتری کنند، احتمال ابتلای نوزادان و کودکان کمتر خواهد شد.

- انجام به موقع واکسیناسیون

واکسیناسیون پنوموکوکی کودک را در برابر استرپتوکوک پنومونیه مقاومت می‌کند. استرپتوکوک پنومونیه عامل باکتریایی متداول اوتیت مدیا حاد است. طبق آمار موسسه ملی بهداشت، مطالعات نشان داده است کودکانی که این واکسیناسیون را داشته‌اند، عفونت گوش کمتری را تجربه می‌کنند. واکسیناسیون سالانه آنفولانزا که برای نوزادان 6 ماه و بالاتر در دسترس است، همچنین می‌تواند به جلوگیری از عفونت گوش که بعد از آنفولانزا ایجاد می‌شود، کمک کند.

- شیر مادر

شیر مادر حاوی موادی است که به سیستم ایمنی کودک کمک می‌کند. این بدان معنی است که نوزادان شیرده کمتر به عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی از جمله عفونت گوش مبتلا می‌شوند. به همین دلیل است که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) برای شش ماه اول، تغذیه انحصاری با شیر مادر را توصیه می‌کنند و سپس تغذیه ترکیبی را تا زمان رسیدن کودک به حداقل 1 سال، پیشنهاد می‌دهند.

- رعایت دقیق شستشوی دست توسط والدین

این عمل حتما باید توسط والدین و کودکان به بهترین شکل ممکن رعایت شود زیرا یکی از بهترین راه‎های کاهش انتقال بیماری‌های واگیردار مانند سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر است. توجه داشته باشید که تحقیقات نشان داده است داروهای ضداحتقان و ضدآلرژی مانند انواع آنتی هیستامین و دکونژستان‌ها در پیشگیری از عفونت گوش موثر نیست.


کودک بیش فعال قابل کنترل است؟

- عدم استفاده از وسایل نامناسب

هرگز از وسایلی مانند گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش کودک تان استفاده نکنید. این وسایل معمولا پرزهای پنبه را در حین تمیز کردن و نظافت گوش در مجرا باقی می‌گذراند و به جای نظافت آن، خود تبدیل به عاملی برای ایجاد عفونت یا گوش درد می‌شوند.

راه های موثر برای درمان عفونت گوش کودکان

توجه داشته باشید که در برخی از موارد مشکل اوتیت با مصرف قطره سدیم کلراید 9 درصد و از راه بینی درمان می‌شود. به صورت کلی اگر دلیل بروز اوتیت آلرژی باشد، باید از داروهای کمکی مخصوص ضدآلرژی استفاده کنید. البته در 20 درصد موارد برای درمان، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که ممکن است آموکسی‌سیلین یا آموکسی‌کلاو باشد. در بعضی از موارد نیز، برای کاهش درد گوش می‌توان از بروفن و استامینوفن استفاده نمود. علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از کمپرس آب گرم نیز می‌تواند درد را کاهش دهد، اما توجه داشته باشید که ممکن است احتمال سوراخ شدن پرده گوش را افزایش دهد و موجب تشدید مشکل شود.

نکته: به والدین عزیز توصیه می‌کنیم در صورتی که مشکل کودک یا نوزاد تا 24 ساعت حل نشود، حتما به پزشک معتبر مراجعه کنند و تا جایی که می‌توانند انجام روش‌های خود درمانی را کنار بگذارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

با بروز اولین نشانه‌های عفونت گوش، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ، داخل گوش نوزاد را بررسی می‌کند. پرده گوش قرمز، متورم و دارای ترشح، به احتمال زیاد عفونت کرده است. احتمال دارد پزشک با وسیله دیگری به نام اتوسکوپ نوماتیک نیز، گوش کودک را بررسی کند؛ در این بررسی دستگاه جریان اندکی از هوا را داخل گوش تولید می‌کند، سپس پزشک مشاهده می‌کند که آیا پرده گوش در پاسخ به هوا حرکت می‌کند یا خیر. اگر حرکت نکند، نشانه این است که مایع در گوش میانی جمع شده و عفونت کرده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.