تاریخ امروز7 اردیبهشت 1403
بوی بد زیر بغل

دلیل بوی بد زیر بغل + راه حل های طبیعی برای حل آن

بوی بد زیر بغل، یکی از معضلات رایج در میان افراد است و معمولا در برخی از موقعیت‌ها مانند بعد از ورزش، در اوج گرما، هنگام پوشیدن لباس گرم و … تشدید می‌شود. این مشکل با این‌که کاملا همه‌گانی بوده و جز، حقایق زندگی‌شان به حساب می‌آید ولی در خیلی از اوقات خجالت زدگی و کاهش شدید اعتماد به نفس را در افراد به دنبال دارد. در همین راستا، ما در این مقاله تخصصی شما را با حقایق جالبی درباره بوی بد زیر بغل آشنا خواهیم کرد و در پایان نیز، چند راه حل ساده و تاثیرگذار را برای حل این مشکل به شما معرفی می‌کنیم تا مشکلتان حل شود.

بوی بد زیر بغل

زمانی که بدن ما عرق می‌کند، باکتری‌هایی در سطح پوست رشد می‌کنند و به دلیل ماهیتی که دارند، عرق ایجاد شده را اسیدی کرده و باعث ترشح بوی ناخوشایند می‌شوند. به صورت کلی، بوی بد زیر بغل نتیجه شکسته شدن پروتئین بدن به اسیدهای خاص است که توسط باکتری‌های مختلف ایجاد شده‌اند. توجه داشته باشید که عرق به تنهایی بو ندارد اما افزایش سریع باکتری‌ها همراه با عرق باعث ایجاد این بو می‌شوند.

عرق کردن زیاد

دلیل خارش زیر بغل چیست؟

این حالت معمولا بعد از اصلاح با تیغ و در نتیجه استفاده از خوشبوکننده‌ها رخ می‌دهد اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که گاهی اوقات این خارش‌های طولانی مدت در زیر بغل که اکثرا با لک‌های قرمز همراه هستند، نشان‌دهنده رشد قارچ در این محل است. بنابراین اگر چنین شرایطی برای شما پیش آمد، حتما باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

خارش زیر بغل

عرق کردن تا چه حدی طبیعی است؟

جالب است بدانید طبق مطالعات انجام شده، عرق کردن بدن زمانی که در محیط گرم قرار می‌گیرید و یا در حال انجام فعالیت بدنی هستید، کاملا طبیعی محسوب شده و خبر از سلامتی بدنتان می‌دهد. زمانی که درجه حرارت بدنتان افزایش پیدا می‌کند، غده‌های تعریق در ناحیه کشاله ران و زیر بغل توسط سیستم عصبی اتونومیک بدنتان مطلع می‌شوند. در این حالت، به غده‌ها دستور داده می‌شود که چربی موجود در عرق را از طریق لوله‌های غدد از بدن خارج کنند. زمانی که دیواره‌های لوله‌ی غدد شروع به سفت شدن می‌کنند، عرق را به سطح پوست رسانده تا توسط باکتری‌ها شکسته شوند. با شروع فعالیت باکتری‌ها و تجزیه شدن عرق، بوی بد بدن به مشام می‌رسد.


همچنین سری هم به مقاله نکات جالب درباره ژن های ارثی بزنید.

عرق زیاد

دلایل بوی بد زیر بغل

کمبود ویتامین

جالب است بدانید خوردن مقدار زیادی سیر باعث می‌شود بدن شما تا روز بعد بوی نامطلوبی بدهد اما نخوردن بعضی مواد غذایی نیز می‌تواند باعث بوی بد بدن هنگام ورزش شود. کسانی که کمبود منیزیوم و ویتامین‌های اصلی دارند، (منظورمان کسانی است که سبزیجات و آجیل نمی‌خورند) بوی بدنشان بسیار شدیدتر و غلیظ‌تر از افراد دیگر است.

ویتامین

رژیم پروتئینی

گیاه‌خواران همیشه اعتقاد داشتند که فقط غیر گیاه‌خواران هستند که به دلیل نوع رژیم غذایی‌شان دچار بوی بد زیر بغل و می‌شوند. ممکن است این ادعا صحیح باشد. چرا که به دلیل تفاوت متابولیسم در بدن افراد مختلف، برخی از افراد با خوردن غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی و جگر که میزان زیادی کولین (نوعی ویتامین از گروه ویتامین B) دارد دچار عارضه بوی بد تعریق می‌شوند. این افراد احتمالا بیشتر از دیگران به مام زیر بغل و دئودورانت احتیاج پیدا می‎کنند. پزشکان توصیه می‌‌کنند خوردن غذاهای گوشتی را کاهش دهید چرا که وعده غذا با پروتئیین بالا نیازمند متابولیسم بالایی است و بوی بدن بعد از خوردن غذاهای با پروتئیین بالا بیشتر و تندتر می‌شود.


مقاله اصولی ترین راه های سفید شدن دندان را در روژه مگ بخوانید.

پروتئین

استرس‌های روزمره

اگر شما جزو کسانی هستید که در شرایط پر استرس شروع به عرق کردن زیاد می‌کنید، تنها نیستید. تعداد بسیار زیادی از افراد با قرار گرفتن در شرایط پراسترس شروع به عرق کردن می‌کنند. این استرس باعث ترشح هرومون کورتیزول در بدن شما می‌شود. این هورمون بر عملکرد غدد تعریق تاثیر می‌گذارد و در نهایت باعث ترکیب باکتری‌ها با ذرات عرق و ایجاد بوی بد زیر بغل و حتی بوی بد پا می‌شود.

استرس

نگه داشتن دستشویی و ادرار

شاید خیلی عجیب باشد اگر بدانید نگه‌داشتن دستشویی و دیر به دیر رفتن به دستشویی علاوه بر تمام ضررهای دیگر، باعث می‌شود بدنتان بویی بدهد که قطعا دوست ندارید حتی به آن فکر کنید. تحقیقات نشان داده است که یبوست‌های مکرر باعث جذب سموم از دستگاه گوارش و راه پیدا کردن‌ آن‌ها به منافذ پوست می‌شود و نهایتا با بوی بد زیر بغل و قسمت‌های دیگر بدن پایان می‌گیرد.

نگه داشتن دستشویی

شرایط خاص پزشکی

دیابت، مشکلات کلیه و کبد، پرکاری هورمون تیروئید و در موارد نادر شرایط ژنتیکی می‌تواند علت بوی بد زیر بغل باشد. به‌ عنوان‌ مثال بوی تیز یا بویی شبیه ادرار ممکن است به مشکلات کلیوی یا کبدی منجر بشود. گاهی اوقات علت بوی بد زیر بغل در زنان می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر مثل سرطان و غیره باشد. اگر متوجه تغییر عجیب ‌و غریب بوی بد بدن و زیر بغل خود شده‌اید یا احساس می‌کنید بوی بدنتان مثل همیشه نیست، بهتر است هرچه سریع‌تر با پزشک خود مربوطه کنید.

شراطی خاص پزشکی

درمان بوی بد زیر بغل (روش‌های طبیعی)

طب سنتی از دیرباز در تمامی امور درمانی و پیشگیری از بیماری‌ها و هر آنچه با بدن انسان در ارتباط است، راهکارهایی طبیعی و بدون عوارض را توصیه می‌کند. درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی در واقع راهکارهای ساده‌ای است که به ‌آسانی در خانه می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. بسیاری برای درمان بوی بد زیر بغل و یا از بین بردن بوی بد عرق رو به مصرف انواع عطر و ادکلن‌ها می‌آورند که علاوه بر هزینه زیاد ممکن است در صورت زیاده‌وری و مصرف بیش از حد، بر روی سلامت آن‌ها نیز اثر منفی داشته باشد. در طب سنتی گیاهان و مواد طبیعی بسیاری برای درمان بوی بد زیر بغل توصیه ‌شده که در ادامه هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

همچنین شما عزیزان می‌توانید برای مشاهده انواع دئودرانت، مام، اسپری و محصولات مشابه به صفحه دئودرانت سر بزنید.

نعنا

یکی از بهترین راه های طبیعی برای حل این موضوع، استفاده از محلول دم کرده نعناع است. با این محلول خواهید توانست زیر بغل خود را شستشو بدهید تا علاوه بر رفع بدبویی آن، به کم کردن ترشح غدد عرق نیز کمک کنید. همچنین این محلول برای از بین بردن بوی بد دهان نیز راهگشاست.

نعنا

روغن نارگیل

یکی از موثرترین درمان‌ها برای رفع بوی بد زیر بغل در طب سنتی، استفاده از روغن نارگیل است. خواص ضد میکروبی در روغن نارگیل سبب محدود شدن رشد باکتری‌ها در سطح پوست خواهد شد و عامل مهمی در مبارزه با بوی بد زیر بغل است.

روغن نارگیل

برگ حنا

پودر برگ حنا باعث خنک شدن پوست شده و فعالیت غدد عرق را به حداقل می‌رساند. این پودر را می‌توانید همراه با پودر برگ سدر یا جوش ‌شیرین مخلوط کرده و سپس از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید برای درمان قطعی بوی بد زیر بغل برگ حنا را با جوشانده سماق یا سرکه مخلوط و به ‌صورت خمیر درآورده و روی محل قرار دهید. پس از نیم ساعت زیر بغل را با آب ‌غوره یا سرکه بشویید تا بهترین نتیجه را ببینید.

برگ حنا

پودر صندل

پودر صندل به‌عنوان یک عنصر رایج آئورودیک است و می‌تواند در کنترل تعریق زیر بغل موثر باشد. همچنین با از بین بردن رطوبت اضافی پوست، سبب خشک نگه‌داشتن و تمیزی پوست خواهد شد. جهت استفاده از پودر صندل برای عرق می‌توانید آن را با گلاب و آب‌لیمو مخلوط کرده و در ناحیه زیر بغل یا سایر قسمت‌های بدن که عرق می‌کند بمالید. زمانی که این ماسک ضد عرق روی پوست خشک شد آن را با آب ولرم شستشو دهید.

پودر صندل

دانه شنبلیله

خواص آنتی‌اکسیدانی در دانه‌های شنبلیله می‌تواند در دفع سموم بدن کمک‌کننده باشد و خواص ضد باکتریایی آن عفونت باکتریایی را در بدن کنترل می‌کند. اعتقاد بر این است که دانه شنبلیله برای مبارزه با بوی بد زیر بغل می‌تواند بسیار تاثیرگذار و مفید باشد.

دانه شنبلیله

مریم گلی

جالب است بدانید این گیاه برای کاهش تعریق زیاد بدن به صورت خوراکی نیز استفاده می‌شود. مخلوط جوشانده مریم‌گلی، گل ختمی و زوفا را پس از سرد شدن روزی ۲ بار بنوشید. برای اثر بخشی بهتر می‌توانید پودر مریم‌گلی را به‌صورت مستقیم برای درمان بوی بد زیر بغل با طب سنتی نیز به کار ببرید.

گوجه فرنگی

اگرچه گوجه‌فرنگی بسیار کوچک است اما یک راه حل درمانی موثر برای مبارزه با بوی بد زیر بغل به شمار می‌آید. خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کنندگی گوجه‌فرنگی می‌تواند در کاهش باکتری‌هایی که سبب بوجود آمدن بوی بد در بدن می‌شوند کمک‌کننده باشد. همجنین گوجه‌فرنگی این توانایی را دارد که در تعریق بیش از حد بدن نیز اثر مثبت از خود بگذارد.

گوجه فرنگی

برگ مورد

برگ مورد تازه خشک‌ شده را می‌توانید به پودر تبدیل کرده و آن را در ناحیه زیر بغل استفاده کنید. حتی می‌توانید برگ مورد را دم نموده و با دم‌کرده غلیظ آن زیر بغل خود را شستشو دهید. برگ مورد به علت خاصیت قابض کردن غدد عرق، تعریق پوست را کنترل و بوی آن باعث درمان بوی بد زیر بغل می‌شود.

برگ شیرین بیان

این گیاه نیز مانند برگ مورد به صورت دم‌کرده غلیظ برگ تازه جهت شستشوی زیر بغل به‌صورت روزانه کاربرد دارد. همچنین پاشیدن پودر شیرین ‌بیان در محل تعریق باعث کاهش ترشحات غدد عرق خواهد شد و به درمان بوی بد زیر بغل کمک زیادی می‌کند.

پوست و برگ گردو

همچنین شما می‌توانید برای درمان بوی بد زیر بغل و کاهش آن از برگ گردو استفاده کنید. برگ گردو دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است که با استفاده از خیسانده یا دم‌کرده غلیظ آن در هنگام شستشوی زیر بغل به رفع بوی زیر بغل کمک می‌کند. پوست سبز گردو نیز برای کاهش فعالیت غدد عرقی و کنترل ترشح آن بسیار سود بخش است. شما عزیزان می‌توانید مخلوطی به میزان مساوی از پودر برگ گردو، پودر پوست سبز گردو، مردار سنگ و حنا را روی زیر بغل خود به ‌منظور رفع بوی بد آن بپاشید و اثر فوق‌العاده آن‌را مشاهده کنید.

پوست گردو

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.