تاریخ امروز18 اردیبهشت 1403

از طب سوزنی چه می‌دانید؟

طب سوزنی یک روش درمان در کشور چین است که قدمتی 2500 ساله دارد. این درمان در علم روز دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد، خصوصا در درمان بیماری‌های اسکلتی و عضلانی بسیار موثر است. همچنین به عنوان یک روش کم هزنیه با بازدهی محسوب خواهد شد. با تمام این تفاسیر هنوز عده‌ای هستند که از فواید طب سوزنی و درمان بیماری‌های آن بی خبرند. پس اگر به دنبال درمان به کمک طب سوزنی هستید و از فواید بی‌نظیر آن بی خبرید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

فواید طب سوزی چیست؟

از مهمترین فواید طب سوزنی می‌توان به بی‌ضرر و بی‌خطر بودن آن در تمام گروه‌های سنی در برابر اکثر بیماری‌ها اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید بدون آنکه خطرات روش‌های تهاجمی را تحمل کنید، به کمک طب سوزنی با کمترین میزان استفاده از دارو این روش را جایگزین نمایید و ابتلا به بیماری‌ را کاهش دهید.

آیا انجام طب سوزنی دردناک است؟

ضخامت سوزن‌های طب سوزنی، به اندازه‌ی تار مو است و عمدتا افراد ورود سوزن را به پوست حس نخواهند کرد. پس نگران درد این سوزن‌ها نباشید.

فواید طب سوزنی

درمان 9 بیماری با روش طب سوزنی

انجمن طب سوزنی ایران، آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، اثرات مثبت این روش در درمان بیماری‌ها را تایید کرده‌اند. به موارد زیر توجه کنید و با فواید طب سوزنی بیشتر آشنا شوید:

  • کاهش درد گردن و کمر
  • سردرد
  • درمان چاقی
  • اسپاسم‌ها و گرفتگی‌ها
  • سیاتیک و تحریک ریشه‌های کمری یا دردهای انتشاری گردن به دست به علت تحریک ریشه‌های گردن
  • تاندونیت‌های شانه و دردهای‌ شانه ناشی از کشیدگی و برداشتن اجسام سنگین
  • آرتروز زانو و کندرومالاسی ( دردهایی در زانوی خانم‌های جوان)
  • دردهای عضلانی با منشاء سندرم مایوفاسیل
  • دردهای کف پا خصوصا دردهای بعد از استراحت در پاشنه ( التهاب فاسیای پلانتار)

توجه داشته باشید درمان این بیماری‌ها باید توسط پزشک متخصص و دوره دیده انجام شود.

درمان سردرد و میگرن

طب سوزنی امروزه به صورت آکادمیک جهت درمان بسیاری از انواع سردرد، خصوصا سردرد خوشه‌ای و میگرنی مورد تایید  100% قرار گرفته است. بسیاری از این سردردها که امروزه به اسم سردردهای میگرنی نام برده می‌شوند، واقعی نیستند و معمولا از نوع سردردهای گردنی و اسپاسم‌های عضلات سرهستند که بدون هیچ درد در گردن، باعث ایجاد درد در ناحیه‌ی سر خواهند شد. بسیاری از این دردها به کمک داروهای ضد تشنج قابل درمان هستند؛ اما بهتر است بدانید این طب سوزنی به صورت معجزه در بیماران  باعث درمان شده و احوالات آنها را بهبود بخشیده است.

از طرفی انجمن طب سوزنی آمریکا اعلام کرده است که این روش با بازکردن اسپاستیک بسیار ریز در ناحیه‌ی سر و گردن هم باعث افزایش گردش خون و کمک به درمان موثر میگرن عروقی خواهد شد.

درمان کمر درد

تحقیقات نشان داده افراد در طول زندگی حداقل یک بار به کمردرد دچار شده‌اند. شاید بتوان به جرات بیان کرد کسانی که به دنبال راهی برای درمان پارگی دیسک با طب سنتی هستند ابتدا باید طب سوزنی را تجربه کنند. این نوع درمان به جهت بازکردن Trigger Point، افزایش خون رسانی، کاهش التهاب، افزایش فاکتورهای نورو تروفیک و باز کردن اسپاسم‌ها به کار می‌رود.

طب سوزنی همراه تحریک الکتریکی با افزایش شدید جریان خون به محل، موجب درمان کمردرد خواهد شد که شاید قبل از آن برای درمان، جراحی پیشنهاد می‌شد. جالب است بدانید فواید طب سوزنی ممکن است شما را از تیغ جراحی نجات دهد.

درمان آرتروز زانو

از دیگر فواید طب سوزنی می‌توان در درمان آرتروز زانو درجه 2 و 3 نام برد. به گفته‌ی پزشکان طب سوزنی در درمان آرتروز زانو بسیار موثر است و تاثیرات باور نکردنی داشته است. البته نباید این طب را مخصوص به درد زانو دانست و باید در کنار آن به درمان دیسک هم توجه کرد.


عجیب‌ترین رسم‌ها و سنت‌های دنیا را در روژه مگ بخوانید.

درمان سیاتیک

یکی از فواید طب سوزنی که بسیار شایع و موثر محسوب می‌شود، درمان سیاتیک است. طب سوزنی با تاثیراتی که روی کانال‌ها و مردین‌ها بلوک شده ایجاد می‌کند موجب رفع بلوک در مسیر مسدود شده می‌شود و انرژی را به صورت روان در این مسیر به جریان می‌اندازد. در نتیجه‌ی این فرایندها بهبود بیماری را تسریع می‌بخشد و زمینه را برای ارائه‌ی خدمات توانبخشی از جمله ورزش درمانی فراهم خواهد کرد.

درمان چاقی

یکی دیگر از فواید طب سوزنی درمان چاقی و لاغر شدن به کمک این روش است. طب سوزنی، لاغری را به کمک سه مکانسیم ایجاد خواهد کرد: (1) تحریک سلول‌های فیبروبلاست (2) کاهش اشتها (3) تحریک سلول‌های چربی سوز.

عده‌ی زیادی از این افراد که به دنبال لاغری با کمک این روش هستند به شکل شگرفی با کاهش وزن روبرو شده‌اند. البته به یاد داشت باشید این روش بدون رژیم غذایی مناسب و کم کالری تاثیری نخواهد داشت.

تقویت سلامت روان

پزشکان طب سنتی معتقدند که در بدن کانال‌هایی تحت عنوان کانال انرژی وجود دارند که با یکدیگر مرتبط هستند. درصورتی که یکی از این کانال‌ها دچار اختلال شوند تمام نقاط بدن را درگیر خواهند کرد. اکثر افرادی که طب سوزنی انجام داده‌اند استرس و اضطراب در آنها بهبود یافته است. این هم یکی دیگر از فواید طب سوزنی است که می‌تواند به شما در درمان کمک کند.

فواید طب سوزنی

اقداماتی قبل از درمان طب سوزنی

 

لازم نیست ناشتا باشید.

قبل از انجام طب سوزنی غذای کامل میل کنید. این کار انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین خواهد کرد و اثر درمان را تقویت می‌کند. انجام طب سوزنی زمانی که گرسنه هستید موجب سرگیجه و یا حتی غش می‌شود.

آب بنوشید.

الکل و کافئین موجب کاهش هوشیاری و سرکوب حس بدن خواهد شد. به یاد داشته باشید به جای مصرف این نوشیدنی‌ها تا می‌توانید آب بنوشید.

لیستی از بیماری‌ها و مشکلات جسمی‌تان تهیه کنید.

این کار دید پزشک را نسبت به سلامت جسمی شما بهتر خواهد کرد. در نتیجه درمان مناسب‌تری را برای شما تجویز می‌کند.

لیستی از داروها و مکمل‌هایی که به تازگی مصرف کردید با خود به همراه داشته باشید.

شاید برای درمان طب سوزنی از گیاهان دارویی هم کمک گرفته شود. لذا با آگاهی از مصرف داروها و مکمل‌های مصرف شده، از تداخل دارویی در بدن جلوگیری خواهد شد.

فواید طب سوزنی

بعد از انجام طب سوزنی چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

 

سعی کنید استرس نداشته باشید.

استرس داشتن موجب افزایش آدرنالین در بدن خواهد شد و فرایند درمان را کاهش می‌دهد. طب سوزنی باید در آرامش کامل انجام شود تا تاثیری بهتری داشته باشد، این درمان بدون درد است، پس استرس را از خود دور کنید و آرام باشید. لازم به ذکر است برای کاهش استرس از مصرف داروهای آرامش‌بخش خودداری نمایید؛ زیرا ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کند.

ماساژ درمانی را امتحان کنید.

معمولا افراد بعد از انجام طب سوزنی دچار گرفتگی عضلانی می‌‌‌‌‌‌‌شوند، که این یک اتفاق طبیعی است. در این هنگام ماساژ درمانی بهترین راه برای سرعت بخشیدن در درمان است و گرفتگی عضلانی را باز می‌کند.


افسردگی پاییزی، تلقین یا واقعیت؟!

بدنتان را گرم نگه‌دارید.

از آنجایی که طب سوزنی تاثیر مستقیمی بر روی عضلات و نقاط حساس بدن دارد، بهتر است قسمت‌هایی که مورد درمان قرار گرفته‌اند را گرم نگه‌دارید؛ زیرا این نواحی دچار انقباض شده و در نتیجه برای شما دردناک خواهد بود. همچنین پزشک برای درمان جلسات بعدی نیاز به عضلات معطف و نرم دارد.

فواید طب سوزنی

به حد کافی استراحت کنید.

بعد از طب سوزنی سعی داشته باشید از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید. استراحت به بدنتان کمک خواهد کرد تا ریکاوری شود و نواحی که مورد درمان قرار گرفته‌اند، بازیابی یابند. پس استراحت را فراموش نکنید.


بخوانید و سحرخیز شوید !!

آیا طب سوزنی عوارض دارد؟

طب سوزنی از بهترین و کم‌خطرین راه‌های درمان محسوب می‌شود. این روش تقریبا عارضه‌ای ندارد و مضرات آن به نسبت تمام درمان‌های دیگر حداقل است. یعنی ممکن است بیماری به طب سوزنی پاسخ ندهد ولی برخلاف بسیاری از روش‌های طب کلاسیک دچارعارضه‌ای نمی‌شود. تنها عارضه طب سوزنی ممکن است در اثر استفاده نکردن از سوزن‌های استریل و یک بار مصرف ایجاد شوند و احتمال ابتلا به عفونت‌های پوستی را در فرد افزایش دهد.

چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند؟

افرادی که به مشکلات خاص در ارتباط با خون‌ریزی مبتلا هستند و یا افرادی که خون آنها رقیق است، ممکن است در حین درمان با ریسک خون‌ریزی مواجه شوند. تحریک الکتریکی سوزن‌ها در این درمان می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای افرادی شود که از دستگاه‌های تنظیم کننده‌ی ضربان قلب یا سایر ابزارهای الکتریکی درمان استفاده می‌کنند. همچنین زنان باردار قبل از انجام طب سوزنی حتما با پزشک خود مشورت داشته باشند.

نتیجه‌گیری

از گذشته دور تا به امروز درمان به روش طب سنتی، بسیار در بین مردم مرسوم بوده است. اما عده‌ای از این افراد به دلیل آشنا نبود به فواید طب سوزنی این درمان را جدی نمی‌گرفتند یا روش درمان آن را دردناک می‌دانستند. در این مطالب ما برای شما توضیح دادیم که درمان طب سوزنی چه اثرات مثبتی خواهد داشت و چطور تمام افراد در سنین مختلف می‌توانند به عنوان روشی بی‌خطر از آن استفاده کنند. امیدوارم با خواندن این مقاله شما هم روش طب سوزنی را برای درمان بیماری‌هایتان اولویت قرار دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.