تاریخ امروز28 فروردین 1403
آفتاب گرفتن

چرا آفتاب گرفتن برای پوست ضروری و مفید است؟

آفتاب گرفتن برای بدن ما بسیار مفید است اما باید حواسمان باشد که به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیریم. اگر به خاطر شرایط شغلی، آب و هوای محیطی و یا علایق ظاهری ( مثل برنزه کردن ) مدت زیادی در معرض آفتاب قرار میگیریم باید از پوست خود مراقبت کنیم.

 اگر زمان آفتاب گرفتن ما زیاد باشد، چه خواهد شد ؟

آفتاب گرفتن

تابش آفتاب در مقادیر محدود سودمند است، ولی آفتاب گرفتن زیاد می تواند به لایه های عمیق تر پوست آسیب رسانده و باعث از بین رفتن سلول های پوست شود. اشخاص با ملانین ( یک سری از سلول های  پوستی به نام ملانوسیت هستند که باعث تیره تر شدن رنگ پوست می شوند ) کمتر نیاز دارند از خودشان در برابر تابش آفتاب محافظت کنند.

آیا می دانستید آفتاب گرفتن سبب تولید ویتامین D می شود.

با حمام گرفتن در آفتاب طبیعی می توانید پوستی برنزه و زیبا داشته باشید پس دیگر لزومی به روش های غیر معمول و مصنوعی برنزه کردن پوست نیست. این در حالی است که آفتاب باعث افزایش سطح سروتونین ( انتقال دهنده های عصبی )  می شود. سروتونین به دلیل وایوم طبیعی خودش باعث کاهش اضطراب و همچنین تولید ویتامین D مفید برای استخوان ها، دندان و پوست می شود.

اما برای جلوگیری از پیری زودرس و سرطان پوست و خطرات اشعه های خورشید می بایست نکات زیر رعایت شود :

  • اگر اپلاسیون انجام داده اید و یا صورت خود را اصلاح کرده اید حتما 24 ساعت بعد پوست خود را برنزه کنید و در معرض آفتاب قرار بگیرید.
  • هر وقت تصمیم داشتید پوست خود را برنزه کنید شب قبل پوست خود را چرب و مرطوب کنید و بهترین مطوب کننده برای پوست های خشک و حساس را استفاده کنید تا پوستتان کاملا نرم شود.
  • برای داشتن پوستی به رنگ برنز و یکدست به تدریج کرم برنز کننده را بمالید و ملایم آنرا بر روی جاهایی که میخواهید برنزه شود پخش کنید و سپس اجازه دهید محصول کار خودش را انجام دهد. مالش بیش از اندازه باعث ناهمگون شدن رنگ گرفتن پوست می شود.
  • برای تیرگی و دوام بیشتر روزهای متوالی آفتاب بگیرید.
  • دست ها و صورت سریعتر رنگ میگیرند بنابراین بعد از مناسب بودن میزان برنزگی بدن یک روز را به دست و صورت اختصاص دهید.
  • به پوست خود استراحت دهید که هم خطر سوختگی ناشی از آفتاب گرفتن در شما کم شود و هم به رنگ مطلوب برسید، این روش نیز به شما کمک می کند که رنگی بهتر با ماندگاری بیشتر در پوست خود تجربه کنید.
  • شکلات تلخ با فلاونوئید خود میتواند از سوختگی پوست شما جلوگیری کند، همچنین مصرف کافئین به کمتر کردن خطر ابتلا به سرطان پوست نیز کمک خواهد کرد. از این رو پیشنهاد میشود که یک شات اسپرسو قبل از رفتن به ساحل یا استخر نوش جان نمایید.

با توجه به فواید آفتاب گرفتن برای بدن بهتر است که از عواقب قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید نیز آگاه باشیم .


برای رهایی از آکنه، مقاله روش‌های درمان آکنه بدن را مطالعه نمائید.

آفتاب گرفتن

اشعه یو وی خورشید علاوه بر آفتاب سوختگی، لک و سرطان پوست باعث عامل خطرناک تری به نام رگ های عنکبوتی می شود که به دلیل قرارگیری در معرض اشعه ماورای بنفش و تجزیه کلاژن رخ می دهد. در این اتفاق وقتی کلاژن تجزیه می شود پوست شروع به کش آمدن کرده و فشاری مضاعف بر روی ورید ها ( سیاه رگ ها ) می آورد. درسته که در کوتاه مدت و با برنزه کردن پوست ورید های عنکبوتی رو پنهان می کنید اما آسیب پوست در دراز مدت باعث شل شدن کلاژن و ایجاد ورید های عنکبوتی بیشتر میشود. اگر داشتن واریس شما را کلافه کرده به جای مخفی کردن آن با آفتاب گرفتن زیاد و برنزه کردن پوست بهتر است به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و از گزینه های درمانی بهرمند شوید.

 

 

 

 

 اصول درست برنزه کردن و آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن

اولین سوال رایج این است که سولاریوم بهتر است یا آفتاب گرفتن ؟ مسلما سولاریوم خطر بیشتری دارد چون در مدت زمان کوتاه تری میزان اشعه بیشتری به بدن تابیده شده و همین امر باعث تغییر رنگ زیاد می شود ، همچنین در بسیاری از کشور ها استفاده از سولاریوم به دلیل اثرات مضر غیر قانونی است. لذا بهتر است با توجه به شنیدن پیشنهاد اکثر دکتر ها برای عدم برنز کردن! از آفتاب گرفتن برای برنزه شدن استفاده کنید.

به هر حال اگر تصمیم به برنزه کردن دارید با رعایت یک سری نکات از آفتاب گرفتن و برنزه شدن لذت ببرید و آسیب رساندن به پوست را به حداقل برسانید.

اولین نکته اینکه نوع پوست خودتون را بشناسید یعنی در چه زمانی پوست شما می سوزد بعضی پوست ها مقاوم تر هستند و در نتیجه دیرتر میسوزند و بعضی از پوست ها حساس که ممکن است اگر زمان را رعایت نکنید دچار آفتاب سوختگی و تاول بشوید.

بهتر است جلسه اولی که در معرض آفتاب قرار میگیرید 30دقیقه، جلسه دوم 45 دقیقه و جلسه سوم یک ساعت باشند. فاصله بین جلسات تقریبا یک روز در میان باشد و در صورت سوختگی و آسیب دیدگی تا درمان کامل مجدد در معرض آفتاب قرار نگیرید.

بعضی از افراد از محلول های دست ساز مثل آب گوجه فرنگی، کاکائو و قهوه و غیره استفاده می کنند و تاکید بر خوش رنگ شدن پوست دارند که این ها هیچ تاثیری بر رنگ و شدت برنزگی ندارد بهتر است از کرم ها و روغن های مخصوص برنزه کردن استفاده کنید چون در این محصولات ویتامین ها و درصدی ضد آفتاب هست که به حفظ پوست تا حدودی کمک خواهد کرد.

هنگام آفتاب گرفتن حتما ضد آفتاب به صورت بزنید یا صورت را کامل بپوشانید. حتما به چشم عینک آفتابی بزنید چون آفتاب برای چشم مضر است.

موها رو بپوشانید چون آفتاب باعث ایجاد خشکی و ایجاد موخوره می شود. هر چند دقیقه آب روی بدن اسپری کنید. نکته مهم تر این که هر موقع احساس سردرد و احساس کردید ضربان قلبتان در حال افزایش هست، به سایه بروید و دوش بگیرید و اجازه بدید بدنتون خنک شود. مایعات زیاد مصرف کنید چون در غیر اینصورت بدن دچار کمبود آب شده (دهیراسیون) و مشکلاتی خاص ایجاد می کند و ممکن است باعث غش شود.

قسمت هایی از بدن که بیشتر دچار سوختگی میشود مثل سرشانه و سر زانو حتما از کرم ضد آفتاب استفاده شود. در صورت قرمز شدن پوست از آفتاب خارج شده و اجازه دهید پوست خنک شود. در صورت زدن تاول تا بهبود کامل آفتاب گرفتن ممنوع است.

یک سری از افراد که در آفتاب آسیب می بینند :

  • افراد زیر 18 سال که حتما باید از ضد آفتاب استفاده کنند.
  • افرادی با پوست روشن، چشم های روشن و موهای بلوند. افرادی که سابقه داشتن لکه های پوستی دارند.
  • افرادی که از داروها ی خاص مثل بعضی آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری و داروهایی که برای بین بردن جوش، استفاده می کنند.

علت برنزه شدن این است که اشعه آفتاب وقتی به بدن می تابد شروع می کند به آسیب زدن به سلول های پوستی به همین دلیل چین و چروک افزایش پیدا میکند، کک و مک و لکه در پوست بیشتر ایجاد می شود و احتمال بروز سرطان های پوستی نیز بیشتر میشود به همین دلیل، بدن برای مقابله با اشعه ای که برای آن مضر است، شروع به ترشح ملانین توسط یک سری از سلول های پوستی به نام ملانوسیت میکند که باعث تیره تر شدن رنگ پوست می شوند، پس برنزه شدن سد دفاعی بدن ما هست در مقابل نور خورشید تا اجازه ندهد اشعه آفتاب به لایه های زیرین پوست نفوذ کند.


فواید ویتامین ث برای پوست و مو، یک مقاله برای افرادی که به پوستشان اهمیت می‌دهند.

 نکاتی مهم درباره برنزه کردن و آفتاب گیری و سولاریوم

عامل اصلی برنزه شدن پوست، اشعه ماورای بنفش خورشید هست، این اشعه در بدن می تواند با وجود فایده هایی مثل ویتامین D، مضر باشد. سولاریوم دستگاهی هست که در آن ماورای بنفش، توسط لامپ های فلورسنت مخصوص که نوری شبیه نور آفتاب دارند تابیده می شوند تا پوست برنزه گردد. سازمان بهداشت جهانی به چند گروه درباره ی برنزه کردن پوست شان هشدار داده است : افرادی که دارای پوست شماره یک یا دو هستند، یعنی کسانی که معمولا مو های بور و چشم های روشن دارند و اشعه ماورای بنفش، به پوست آن ها بیشتر از بقیه آسیب می رساند. دومین گروه، افراد زیر هجده سال هستند که نباید از دستگاه های سولاریوم استفاده کنند یا حمام آفتاب بگیرند. چون خطر سرطان پوست در سنین بالا تر در آن ها، بیشتر می شود. افرادی که کک و مک و خال های زیاد، زخم های پوستی یا سابقه آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله از زندگی شان دارند. در ضمن افرادی که دارو ی خاصی مصرف می کنند، باید قبل از برنزه کردن با دکتر معالجشان مشورت کنند.  سازمان بهداشت جهانی به خانم ها هم توصیه کرده که موقع برنزه کردن از لوازم آرایشی استفاده نکنند، چون ممکن هست اشعه ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت کند. در ضمن، استفاده از سولاریوم بدون عینک مخصوص می تواند باعث تغییرات چشم شود و زیبایی و سلامت چشم را به خطر بیاندازد. جالب است بدانید که سال 1970 در آمریکا و اروپا گروه های مختلف از هر رده سنی، خودشان را با نور آفتاب برنزه می کردند، بدون آن که بدانند برنزه کردن می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان در 10 تا 20 سال بعدی عمرشان باشد. در ضمن آب مروارید در چشم، پیری زود رس، ضعف سیستم ایمنی، عوارض دیگر سولاریم هست. چند بار سولاریوم می تواند منجر به بروز این عوارض بشود؟ مسلما با یکی دو بار برنزه کردن، عوارض شدیدی ایجاد نمی شود. اما این کار در دراز مدت اگر ادامه پیدا کند، در اثر تجمع رنگدانه ها باعث ایجاد سرطان پوست و قبل از سرطان، باعث از بین رفتن قوام پوست می شود. در نتیجه پوست فرد لطافت خودش را از دست می دهد.

 

 

 تاثیر تغذیه در آفتاب گرفتن و تغییر رنگ پوست

خوردن مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات که شامل رنگدانه های آلی به نام کاروتنوئید هستند می توانند در برنزه شدن پوست به روش طبیعی به شما کمک کنند. به گفته ی یک تیم تحقیقاتی، مطالعات نشان داده اند که رنگ پوست نقش مهمی در جذابیت صورت ایفا می کند و دو راه اصلی که در آن رنگ پوست و melanization  می تواند رخ دهد، وجود دارد. محققان می گویند مصرف کاروتنوئید ها در رنگدانه های آرایه باز میوه ها و سبزیجات رنگی مانند هویج، زردآلو، پرتقال، انبه و اسفناج وجود دارد و به برنزه شدن کمک ببسیاری می کند. گفتنی است : میوه ها نقش زیادی در ایجاد رنگ پوست برنزه در انسان ها دارند و با ماساژ میوه ها بر روی پوست و مصرف روزانه آن ها می توان رنگ پوست را تغییر داد.

 

 

 

 

 مراقبت های بعد از آفتاب گرفتن و برنزه کردن

آفتاب گرفتن

زمانی که آفتاب می گیریم پوست ما خشک می شود بنابراین باید از آبرسان ها و کرم های مرطوب کننده استفاده کنیم تا خشکی پوست ما بر طرف شود، اگر پوست ما خشک شود باعث پوسته پوسته شدن و از بین رفتن لایه ی سطحی پوست می شود و بدن ما پوست می اندازد و پوست جدید جای پوست برنزه ما را می گیرید و تلاش ما برای برنزه شدن پوست از بین می رود. از طرفی خشکی پوست باعث ایجاد ترک می شود که فقط با لیزر می توانیم تا حدودی اثر آنان در پوست را کاهش دهیم. مورد دیگر استفاده از خنک کننده های پوست است. کرم های مخصوص بعد از آفتاب گرفتن ( aftar sun  ) بلافاصله باید استفاده شوند، خنک کننده باعث می شود دمای پوست ما پایین بیاید و به تعادل برسد و پوست حرارت را برای مدت طولانی در خود نگه ندارد و از تاول زدن جلوگیری می کند. بعد از برنزه کردن برای این که لایه پوست خارجی ما که رنگ گرفته است زود رنگ خود را از دست ندهد، در زمان شست و شوی پوست از کیسه یا لیف های زبر نباید استفاده کنید.

توجه : یک باور غلط که اخیرا رایج شده است، این موضوع است که بعد از آفتاب گرفتن برای تثبیت رنگ از دستگاه های سولاریوم، یک جاسه استفاده می کنند . این عمل برای پوست بسیار ضرر دارد.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. فريبرز آصف پاسخ

    با درود.
    من در اسکاندیناوی زندگی میکنم. دچار مرض پوستی شده بودم که از ریزش پوست سبیلم شروع و به ریزش پوست ریش و ابرو و ریزش پوست در دماغ و گوشم مواجه شدم هرچه درمان کردم از قبیل شامپوهای مختلف و کرمهای مختلف درمان پزیر نبود تا اینکه برای چند روزی به اسپانیا سفر نمودم. پس از چند روز آفتاب گرفتن کلا درمان شدم و ریزش پوستم متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.